Deel dit artikel
-

‘Het traditionele webbureau verdwijnt’

Het traditionele webbureau met een beperkt aantal diensten verliest in rap tempo terrein. Verreweg de meeste Nederlandse webbureaus profileren zich tegenwoordig als fullservice bureau. Dit komt naar voren uit een onderzoek dat in opdracht van managed hostingprovider True is uitgevoerd door marktonderzoekbureau The METISfiles.

Op dit moment zijn minstens vierhonderd webbureaus in Nederland actief, die gezamenlijk een omzet van tenminste 550 miljoen euro per jaar genereren.

Het aantal webbureaus dat het predikaat ‘fullservice’ draagt, is de laatste jaren sterk gegroeid. Twee derde van de webbureaus ziet zichzelf inmiddels als fullservice bureau, een derde als gespecialiseerd bureau.

De voornaamste reden voor organisaties om zich geen fullservice webbureau te noemen, is dat de focus op web- en applicatieontwikkeling ligt. 56 procent van de respondenten is van mening dat een duidelijke keuze voor specialisatie of fullservice de enige kans op overleving biedt binnen de sector.

Maar fullservice hoeft nog niet te betekenen dat een webbureau álles zelf doet. Strategie en webontwikkeling houden de bureaus graag in eigen hand: deze disciplines zorgen immers voor het onderscheidend vermogen. Hosting, serverbeheer en sociale media worden daarentegen veelvuldig uitbesteed.

Daarnaast blijken webbureaus vooral elkaar als concurrenten te beschouwen. Ontwikkelaars van mobiele apps worden nog niet als grote tegenstrevers gezien. Hetzelfde geldt voor IT-bedrijven met een internetspecialisatie. Een tekort aan gekwalificeerde medewerkers wordt als sta-in de-weg voor verdere groei ervaren.

Hostingproviders zijn de belangrijkste technologiepartners van Nederlandse webbureaus. Vooral bij fullservice bureaus is dat het geval. Op de tweede en derde plaats volgen respectievelijk leveranciers van CMS-pakketten en aanbieders van wereldwijde digitale platforms, zoals Google en Microsoft. 71 procent van de webbureaus heeft een of meer vaste hostingpartners, 60 procent zegt het liefst met één hostingpartner samen te werken. Managed hosting is de populairste dienst die wordt afgenomen, PaaS de minst populaire (23 procent).

Beperkte kennis naar aanleiding van een specifieke klantvraag, onvoldoende flexibiliteit en proactiviteit en gebrek aan verantwoordelijkheid met betrekking tot de uptime worden gezien als de belangrijkste pijnpunten in de dienstverlening van hostingpartners. 53 procent van de respondenten vindt het bovendien van belang dat de eigen ontwikkelaars zo weinig mogelijk tijd aan hostingonderhoud kwijt zijn.

Het internet onderzoek onder Nederlandse webbureaus is in opdracht van cloud- en hostingprovider True en in samenwerking met Emerce uitgevoerd.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond