Deel dit artikel
-

IAB omarmt Do not track-knop

Het Interactive Advertising Bureau (IAB) wil het Do not track-initiatief van browsermakers ondersteunen om tegemoet te komen aan de nieuwe cookieregeling die dinsdag door de Eerste Kamer werd aangenomen. Dat vertelde IAB-bestuurder Auke van den Hout gisteren op de Automated Trading Summit in Amsterdam.

De do not track-knop in browsers, die gebruikers (meer) controle geeft over hun privacy, neemt het bezwaar weg dat webpagina’s zelf ingewikkelde maatregelen moeten nemen. Wel zal vermoedelijk, zeker bij een eerste bezoek, een verklaring moeten worden weergegeven. “Ik zou zoveel mogelijk informatie aan consumenten geven”, adviseerde Van den Hout.

Cookie-plaatsers moeten vanaf 1 juli kunnen aantonen dat zij toestemming hebben van de gebruiker. Een heikel punt blijft de (via een amendement in de wet terechtgekomen) omkering van de bewijslast: als cookies worden gebruikt voor het analyseren van surfgedrag, kan dit worden gezien als het verzamelen van persoonsgegevens. Dat zou kunnen betekenen dat de Wet bescherming persoonsgegevens op die cookies van toepassing is, tenzij men kan bewijzen dat er geen persoonsgegevens worden verzameld. Advocate Milica Antic (SOLV) noemde dat gisteren in Amsterdam (en op haar website) ‘knap ingewikkeld’.

In de zaal bleek nog volop verwarring over wat er per 1 juli nu precies moet gaan veranderen, de vele bijeenkomsten en whitepapers van de IAB ten spijt.

Op initiatief van het IAB hebben de belangrijkste digitale uitgeverijen in Nederland vorig jaar al de verantwoordelijkheid genomen voor de bescherming van de privacy van de consument door het ‘volg-me-niet register’ te lanceren. In advertenties op sites die gebruik maken van cookies staat een informati-icoon, dat leidt naar een informatiepagina die de internetgebruiker informeert over gedragsgebaseerde reclame en cookies. Vervolgens kan men doorklikken naar het ‘volg-me-niet register’ waar men kan aangeven cookies te weigeren, zowel in het algemeen als per aanbieder.

Van den Hout denkt dat als er maar genoeg voorlichting wordt gegeven, de consument geen moeite heeft met cookies. “Over het algemeen haakt maar acht procent af. Wat dat betreft is er een enorme kloof tussen de consument en de politiek, die ronduit negatief is over deze ontwikkelingen.”

Van den Hout waarschuwt dat de regelgeving nog strenger wordt. “Er staat een Europese verordening – niet eens een richtlijn – aan te komen waarbij persoonsgegevens veel ruimer wordt geïnterpreteerd, en ook locatiegegevens als zodanig kunnen worden gekenmerkt. Zodra er sprake is van een dataverzameling, zullen bedrijven een data officer in dienst moeten nemen.”

IAB komt deze zomer met een nader advies over de cookieregelgeving.

Deel dit bericht

5 Reacties

Maurice

Wat voor effect zou dit hebben op analytics diensten zoals van bijv. Google, Facebook, Addthis etc?

Barbara

Lekker vaag allemaal. Ik vraag me inderdaad af wat voor invloed dit zal hebben op de sitestatistieken.
Een stukje uit een artikel van 24 februari op deze site:

Analytics cookies
Marktpartijen verkeerden nog in onzekerheid over de vraag of analytics cookies onder de nieuwe regels vallen. De minister heeft daar nu enige duidelijkheid in gebracht. Voor zover ze noodzakelijk zijn voor het goed functioneren van de website, dan vallen analytics cookies onder de uitzonderingsbepaling, dus is er geen voorafgaande toestemming of informatieplicht. Als ze niet noodzakelijk zijn en worden gebruikt over meerdere websites, dan vallen analytics cookies juist onder het strenge regime. In dat geval is de Wet bescherming persoonsgegevens van toepassing tenzij kan worden bewezen dat er geen persoonsgegevens worden verzameld.
(http://www.emerce.nl/achtergrond/update-cookiewet-meer-duidelijkheid-minister)

Nog steeds heel vaag dus…
Ik hoop dat we snel meer duidelijkheid hierover krijgen.

Jan Libbenga

Ik had gisteren de indruk dat de branche veronderstelde dat het besluit hierover zou worden opgeschoven. Nu is het dan toch nog plotseling gekomen. Kortom: werk aan de winkel. IAB komt ook deze zomer nog met een actuele white paper.

Zakarija

Begrijp ik hier uit dat er per definitie cookies geplaatst kunnen worden en dat de website bezoeker actief zich af moet melden voor het plaatsen van cookies?

Jan Libbenga

De vraag of de Track Me Not knop standaard uit- of aanstaat, kon gisteren niet beantwoord worden. Wellicht hanteert toezichthouder OPTA een coulanceregeling totdat dit soort standaarden zijn geregeld. We gaan de komende dagen proberen meer helderheid over deze zaken te krijgen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond