Deel dit artikel
-

ICT project Schiphol Snapfly liep flink uit de hand

Een project op Schiphol met green screens, waarmee passagiers digitale foto’s van zichzelf konden maken tegen een wisselende achtergrond, is bij de rechter geëindigd, zo blijkt uit een vonnis dat een dezer dagen is gepubliceerd.

Schiphol had in 2017 nog grootste plannen met dit Snapfly project: ‘Wie binnenkort via onze nieuwe vertrekhal reist, zal als een blok vallen voor de interactieve fotokubussen die er staan,’ zo luidt de aankondiging die nog steeds is na te lezen. ‘De ideale plek om nog even een leuke, grappige, vrolijke foto te maken voordat je vertrekt. Adverteerders konden van dit persoonlijke geluksmoment een onvergetelijke branded-ervaring maken, beloofde de luchthaven.

Je kon de #Snapfly-kubussen zien als een moderne photo booth, waarin een of meerdere reizigers poseren voor een geselecteerde achtergrond op een green screen. De luchthaven schreef: ‘De blokken zijn niet te missen in de vertrekhal. Ze springen in het oog door het enorme videoscherm aan de achterkant, waarop de actie in de cubes haarscherp te zien is. Met een druk op de knop delen reizigers hun foto’s via verschillende social media-kanalen.’

De oorspronkelijke bedoeling was met drie kubussen van start te gaan in vertrekhal 1A van Schiphol. Aannemer Aircommerce (AC) schakelde Fiction Factory in voor de fysieke bouw van deze kubussen, inclusief de inbouw van 18 LED televisieschermen die Aircommerce zelf zou aanleveren. AC benaderde BLNDR voor de techniek.

Op 21 september 2017 waren de systemen van BLNDR ingebouwd in de kubussen. Twee kubussen waren geplaatst op Schiphol. De derde was in oktober 2017 eerst gepresenteerd op de TFWA Word Conference in Cannes.

Het project is daarna nauwelijks van de grond gekomen. Bij de oplevering van de twee kubussen werden afbeeldingen op de kubussen herhaald of afgebroken en foto’s waren voorzien van een grijze rand bovenaan. Ook was de photowall blokkerig en werkte deze niet als er geen internet was. Op de eerste dag in Cannes deed de derde kubus het helemaal niet. Er waren problemen door oververhitting en met de schermgrootte en er waren frequent storingen. De beoogde sociale media toepassing deed het ook niet goed.

AC heeft tot drie keer toe met adverteerders een bezoek gebracht aan Schiphol om het product te demonstreren en ieder keer deed het systeem het niet. Er zijn in de periode tot 1 april 2018 ongeveer 10.000 foto’s genomen met de kubussen op Schiphol, maar dat leverde – vanwege de storingen – slechts ongeveer 3300 unieke en verzonden foto’s via sociale media op.

Daarnaast deed zich ook nog het probleem voor dat AC niet betaalde vanwege geldproblemen, waarna de werkzaamheden van de kant van BLNDR werden opgeschort.

BLNDR vordert schadevergoeding omdat de overeenkomst niet is uitgevoerd. BLNDR begroot haar schade op de totale contractwaarde op bijna een ton.

AC vordert op zijn beurt opheffing van de beslagen, een verklaring voor recht dat de gelegde beslagen onrechtmatig zijn en een veroordeling voor schadevergoeding.

De rechtbank heeft de partijen recentelijk opgedragen om gezamenlijk te onderhandelen over de schade.

De kubussen zijn pas onlangs verwijderd van Schiphol, dat zich met de ruzie niet heeft bemoeid. Het contract voor de exploitatie van de kubussen is allang verlopen.

 

Deel dit bericht

1 Reactie

TvdH

Waar staat BLNDR voor?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond