Deel dit artikel
-

Ideal: 5,2 miljard euro aan betalingen in 2010

Het online betaalsysteem van de Nederlandse banken, Ideal, werd in 2010 gebruikt om voor 5,2 miljard euro aan betalingen te verrichten. Negentig procent van de webwinkel accepteert deze betaalmethode inmiddels.

De omzet die via Ideal werd gerealiseerd steeg afgelopen jaar met 53 procent tot net boven de vijf miljard euro. Behalve de omzet steeg ook het aantal transacties aanzienlijk, met 52 procent tot 68,8 miljoen.

Bij een gemiddelde Ideal-transactie wordt 75,59 euro overgemaakt. Dat blijkt uit cijfers die beheerder Currence vandaag bekend maakte.

De decembermaand was de drukste, want toen werden er 7,5 miljoen transacties verwerkt. Dat is 32 procent meer dan het gemiddelde over alle maanden.

Volgens Currence geeft meer dan de helft, 54 procent, van de Nederlandse online kopers de voorkeur aan Ideal boven andere betaalmethodes. De acceptgiro staat op nummer twee.

Twee jaar geleden sprak Currence al de intentie uit om Ideal naar het buitenland uit te rollen als Europese standaard voor online betalingen. De economische crisis en belangen van landen en lokale banken hebben dat tot op heden verhinderd.

Currence formuleert zijn ambities vandaag met: “We werken, samen met vergelijkbare betaalmethoden uit Oostenrijk en Duitsland, aan een model dat de opmaat moet worden voor acceptatie van elkaars betaalmethoden”.

Vandaag publiceerde ook Paypal enkele Nederlandse kerncijfers: "In 2010 zijn in totaal 9 miljoen betalingen gedaan. De waarde van de betalingen bij Nederlandse webwinkels is met 66 procent gegroeid. Hiermee groeit PayPal sterker dan de andere grote online betaalmethoden. Elke week komen er meer dan 10.000 Nederlandse PayPal-rekeningen bij."

Deel dit bericht

4 Reacties

jos

Interessante cijfers, en ook enigszins onverwacht. Dat iDeal de grootste zou zijn had ik zeker verwacht, maar wel met grotere cijfers dan 54%. Ook de acceptgiro op nummer 2… Dat zal vooral komen door Bol.com en Wehkamp, neem ik aan. In 2011 zal PayPal denk ik groter worden. Steeds meer mensen zien het gemak van PayPal in, daarnaast maken ze ook steeds meer reclame in NL. Sinds kort gaat mijn voorkeur uit naar PayPal, boven iDeal. De grootste voordelen: internationaal, en ook real-time mogelijk tussen priv? personen. Vooral dat laatste is voor iDeal een grote kans.

Chris

Wat zijn nu de voordelen voor de consument om met iDeal te betalen? Waarom slaat het bij consumenten zo aan ondanks de nadelen? Voor de winkelier is het wel duidelijk: gegarandeerd je geld want de consument kan niet storneren, steeds lagere iDeal transactiekosten tot nog maar 0,15 euro en zal nog lager worden. Banken hebben hun investeringen wel terugverdiend met iDealtarieven van vroeger 0,60 – 0,80 euro. Komt het door het consumentvertrouwen in de banken, bekendheid met internetbankieren, onbekendheid met de nadelen van iDEAL en de voordelen van credit cards, door promotie van iDeal?Bij betalen via credit card zijn aankopen automatisch 3 of 6 maanden of zelfs soms een jaar verzekerd. En mocht je bv. je aankoop niet hebben ontvangen of discussie hebben met je leverancier dan kun je via je credit card maatschappij je betaalde bedrag terug laten storten. Met Ideal heb je al die voordelen niet. Gezien de voordelen van de credit card boven iDeal zou je verwachten dat meer mensen een credit card aanschaffen en er online mee betalen. Deze zijn tegenwoordig vaak gratis (1e jaar gratis, elk jaar dan switchen) te verkrijgen.

Bob Goulooze

In reactie op Jos: Het marktaandeel van iDEAL is ook groter dan 54%, In marktonderzoek hebben wij gevraagd naar de voorkeur voor een betaalmiddel. dat was 54%. Voor het complete bericht zie: http://www.currence.nl/nl-NL/NieuwsArchief/Pages/Cu_20110107_iDEAL%20fors%20gestegen.aspx  In reactie op Chris: iDEAL is het goedkoopste online betaalproduct. Dat vinden webwinkels prettig, want een creditcard mag dan voor de consument allerlei verzekeringen kennen; de tarieven voor ondernemers liggen daardoor fors hoger. Bovendien is iDEAL voor iedereen die kan internetbankieren, direct beschikbaar zonder wallets te hoeven vullen of rekeningen elders te hoeven openen.

Erwin Boogert - Emerce

Dank voor de toelichting Bob Goulooze (=communicatiehoofd Currence)

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond