Deel dit artikel
-

IKEA: ‘Online levert maar kleine bijdrage aan groei’

Het grootste deel van de omzetgroei realiseerde IKEA met zijn bestaande winkels. Online leverde ondanks een verkooptotaal van een miljard euro maar een kleine bijdrage aan die groei.

Dat zeg topman Peter Agnefjäll in het vanochtend gepubliceerde jaarverslag van de meubelwinkel (PDF). “Nieuwe winkels en online verkopen dragen ook bij aan het positieve resultaat”, aldus de Zweed.

IKEA sluit het jaar 2015 af met een online verkooptotaal van een miljard euro. Dat wordt gerealiseerd in dertien van 28 landen waar de Zweden een online shop hebben. “We zijn nog klein in de meeste markten en investeren duurzaam met een lange horizon.” Het bedrijf verkeert nog in de leerfase wat digitale activiteiten betreft. Thema’s: click & collect, logistiek snelheid van levering, betaalmethodes en digitalisering van de catalogus.

De bezoekersaantallen groeiden afgelopen jaar in het digitale kanaal harder dan in het fysieke kanaal. Het aantal bezoeken aan IKEA.com steeg met 21 procent tot 1,9 miljard. Het voetverkeer aan de fysieke winkels steeg met 7,7 procent tot 771 miljoen bezoeken.

Het aantal winkels steeg met dertien tot 328. In Nederland kwam Zwolle erbij.

Over het optuigen van nieuwe winkels: “Onze nieuwe winkelformats en -diensten moeten het IKEA-klanten makkelijker maken om met het OV te komen, producten dichtbij hun woonadres op te halen of ze te laten afleveren. Om de toegankelijkheid en winkelervaring te optimaliseren blijven we investeren in ons online platform.”

IKEA investeerde in 2015 zeshonderd miljoen euro in projecten voor hernieuwbare energie, bovenop de anderhalf miljard die het daar sinds 2009 in stak. Per augustus 2020 wil de woonwinkelketen CO2-neutraal opereren.

Foto: rarye (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond