‘Implosie dreigt van Europese media- en reclameindustrie’

Tot 250 miljard euro aan Europees bruto nationaal product dreigt te verdampen als de ePrivacy Verordening van het Europees Parlement ongewijzigd in 2018 van kracht wordt, dreigt brancheorganisatie IAB Europe.

Dat zegt IAB Europe in een vanochtend gepubliceerd internationaal onderzoek. Dat is uitgevoerd door IHS Markit, dat wordt neergezet als onafhankelijk maar al jaren leverancier is van het belangrijkste, grootse Ad Spend-onderzoek dat IAB Europe ieder jaar publiceert.

De verordening, die volgens de huidige planning in op 25 mei 2018 van kracht wordt. Het omvat onder meer een aangescherpte versie van de cookiewet. Cookies zijn de vehikels voor het verzamelen van gebruikersgegevens op basis waarvan, onder meer, persoonlijker reclameberichten worden getoond op websites.

De ePrivacy Regulation bepaalt dat mediagebruikers niet meer per website al dan geen toestemming voor cookieplaatsing geeft, maar per apparaat of per browser. Handig voor wie met een alles-of-niets mentaliteit online leeft, zinloos voor wie die afweging per website wil maken. Zo stelt het IAB.

In het ergste geval zet het merendeel van de Europese internetters zijn computer op standje ‘Paranoïde’ en laat geen data naar adverteerders wegsijpelen. Gevolg: ze krijgen enkel generieke reclameboodschappen te zien. Daar verdienen exploitanten en adtechbedrijven minder aan. De partijen die dit niet treft, zijn de uitgevers waarbij gebruikers eerst moeten inloggen. Denk aan sites als Facebook, Google en LinkedIn.

IHS onderzocht of Europese consumenten als alternatief wel zouden willen betalen voor content. Ja, is het antwoord. En wel 3,80 euro per maand. Dat is te weinig voor het gros van de digitale media- en reclamebedrijven om van te overleven.

Tweederde van de online reclameboodschappen worden uitgeserveerd met behulp van enige vorm van gebruikersdata. Datagedreven marketing is goed voor negentig procent van de groei van de digtale reclamemarkt.

Het IAB stelt dat datagedreven reclame, wat gezien de methodiek nog steeds schieten met hagel is want niet echt persoonsgericht, goed is voor 526 miljard euro van het Europees bruto nationaal product.

De ePrivacy Verordening is iets ander dan de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG, Engels: GDPR). Beiden gaan live in mei 2018. De ePrivacy Verordening laat de mediaconsument kiezen hoe zijn gegevens worden verwerkt die worden gegenereerd uit online gedrag. De AVG legt uniforme regels op omtrent het verzamelen en verwerken van persoonsgegevens van Europese burgers.

Het IAB-onderzoek is gepubliceerd op de website Datadrivenadvertising.eu. Dat is een nieuwe site die speciaal is ingericht voor de lobbypraktijk van de brancheorganisatie tegen de ePrivacy Verordening. De site bevat drie nieuwe rapporten die moeten helpen om de beeldvorming bij media, consumenten en politiek te beïnvloeden.

Foto: Tuncay (cc)

3 Reacties

Kan iemand mij eens uitleggen hoe FB aan mij verdient. Ik zie helemaal 0, nada, noppes, zilch, zero reclame op FB. En dat op mijn mobiel zonder adblocker oid, die is er namelijk niet op WPhone 8.1.

Waarom treft het FB niet, die mag toch ook niet standaard alles verzamelen? Die zullen toch ook andere voorwaarden moeten laten accepteren en privacy by design implementeren?

Reclame varieert van informatieve boodschappen die mij als klant wijzen op nieuwe interessante producten en diensten, tot pure manipulatie (brainwashing). Het is juist die laatste groep waarin het meeste geld gestopt wordt (en het meeste geld wordt verdiend) en precies de groep waar ik als klant een broertje dood aan heb. Ik zou graag daar een adequate filter voor willen hebben.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug