Deel dit artikel
-

ING: ‘Retail kan niet lui achterover leunen’

Het online aandeel in de totale omzet van de detailhandel groeit naar verwachting van 12,5 procent in 2016 naar 25 procent in 2025. Drijvende krachten zijn onder meer webshops in kleding, schoenen, elektronica en speelgoed. Na een lange aanloop komt ook online boodschappen doen van de grond, verwacht het economisch bureau van ING.

De detailhandel groeit in 2017 en 2018 nog steeds, maar kan niet rustig achterover zitten. Webshops zullen de komende jaren nog veel omzet naar zich toetrekken, vermoedt de bank.

Toegegeven: het gaat weer beter met de detailhandel. Het consumentenvertrouwen is hoog, de werkgelegenheid stijgt en de koopkracht neemt toe.

De omzetstijging komt na een roerige periode. Faillissementen sloegen in 2016 grote gaten in winkelgebieden. Toch is de sanering in de winkelstraat niet ten einde. Zeker buiten de grote steden, in minder kansrijke winkelgebieden, hebben winkels het moeilijk met de groei van e-commerce.

Webshops in non-food dragen daar volgens ING sterk aan bij. In elektronica breiden zij hun aandeel uit. Ook in kleding en schoenen zet de groei door, mede geholpen door de vele faillissementen van (fysieke) winkels.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond