Deel dit artikel
-

Innovatie: Philips wil oplossingen, geen producten

Oplossingen, geen producten. Dat lijkt de boodschap van Philips deze week tijdens het jaarlijkse Simplicity Event, dat dit keer op een wel zeer bijzondere locatie wordt gehouden: midden op het Rode Plein in Moskou.

Zo toevallig is die locatie overigens ook weer niet, want Anton Philips leverde in 1898 al eens vijftigduizend lampen voor de verlichting van het Winterpaleis van de tsaar, en sindsdien is Philips nooit meer uit Rusland weggegaan. Ruim 400 medewerkers telt het bedrijf met diverse regiokantoren. "Voor ons zijn opkomende markten erg belangrijk. Rusland is zo’n markt en Brazilië ook," zegt divisiedirecteur licht Rudy Provoost tegen Emerce. "We zijn hier nummer 1 met licht, maar we willen nu nummer 1 in lichtoplossingen worden."

Het lifestyle- en elektronicaconcern gebruikt het Simplicity Event sinds 2005 om nieuwe concepten en ideeën aan een breed publiek te tonen, zowel klanten als designers. Niet alles daarvan resulteert in concrete producten, hoewel Philips wijst op LivngColors (kleuren met LED) en een intelligente waterzuiveraar, stuk voor stuk afgeleide producten van deze experimenten.

"We gaan steeds meer weg van het idee van producten," vertelde marketingdirecteur Geert van Kuyck in Moskou. "Een goed voorbeeld is onze wake up light, vroeger zouden we dit gewoon een klokradio hebben genoemd, maar tegenwoordig combineren we FM radio met natuurlijk daglicht van een gloeilamp die je zachtjes uit de slaap haalt. Het uitgangspunt is de vraag hoe je de nachtrust kunt verbeteren, technologie moet daarin ondersteunend zijn. We willen minder technologie verkopen."

Dit jaar stond duurzaamheid centraal. Light Blossom is een straatlantaarn waarvan de armatuur met de lamp zich overdag opent om zonlicht op te vangen en die energie later te gebruiken. Als er wind is, verandert de lantaarn in een heuse windmolen. Bovendien brandt hij er alleen als er mensen in de buurt zijn. Philips wil dit soort concepten met partners in de markt gaan zetten.

Nog een stapje verder gaat Philips met het idee van ‘cradle to cradle’. Philips voorziet een toekomst waarbij je je oude televisie inlevert om die ter plekke te laten ontmantelen en van de onderdelen een nieuwe te maken, maar dan uiteraard ‘customized’. Zoiets zal in een gemiddelde MediaMarkt niet zo makkelijk te realiseren zijn, maar afneembare frontjes voor Philips LCD televisies zijn er al wel en ook internet zou hiervoor kunnen worden ingezet. Philips denkt ook aan het invoeren van eco credits en eco tokens om consumenten te stimuleren hun afgedankte apparatuur in te leveren.

Philips verwacht dat de relatie tussen fabrikant, verkoper en consument veel intensiever zal worden dan nu het geval. Belangrijke ontwikkelingen zijn in dit opzicht personalisatie en uitproberen voordat er gekocht wordt. Massa- en impulsconsumptie zijn verleden tijd. Consumenten gaan bewust kopen, niet alleen vanuit milieu-oogpunt, maar ook omdat zij een product willen dat hun persoonlijke behoefte invult.

Het betekent overigens niet dat Philips stopt met de verkoop van spaarlampen bij Albert Heijn. "Je moet dit niet te dogmatisch door willen voeren," zegt Rudy Provoost. "Maar we kijken wel erg kritisch naar onze portefeuille. Daarin wordt dan ook flink geschoven. We hebben ons eerder uit mobiele telefonie en navigatie teruggetrokken omdat we vonden dat we daarin te weinig onderscheidend waren. Daarin zijn we nu een heel ander bedrijf dan een aantal jaren geleden."

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond