Deel dit artikel
-

Intergamma helpt klant met kunstmatige intelligentie

Intergamma, het moederbedrijf van Gamma en Karwei, experimenteert met kunstmatige intelligentie. Nu al wordt die technologie ingezet voor aanbevelingen, in de toekomst moet een app elk schroefje thuis kunnen herkennen.

Dat vertelde Lieke Luttmer, directeur e-commerce van Intergamma, gisteren op Emerce Home & Deco in Amsterdam.

Omnichannel wordt steeds belangrijker voor de winkels van Intergamma. Het bedrijf investeerde miljoenen in een kleine 120 zuilen waarmee klanten producten kunnen vinden die in de winkel even niet op voorraad zijn.

E-commerce is nu al goed voor bijna 100 miljoen euro omzet en zelf-organiserende teams werken aan de voortdurende verbetering van de site. Zo wordt altijd de voorraad vermeld van de vestiging waar de klant standaard komt.

De medewerkers op de vloer vervullen een belangrijke rol bij het digitale beleid. Klanten kunnen via de chat vragen stellen en sinds kort heeft een aantal medewerkers direct toegang tot het CMS waardoor ze snel fouten in beschrijvingen kunnen verbeteren.

Voor kunstmatige intelligentie zijn alle kassabonnetjes geanalyseerd, via Google Cloud, om te kijken wat klanten zoal mee naar huis nemen en in welke combinatie. “De snickers aan de kassa moet je er dan wel uitfilteren,” aldus Luttmer.

Op basis van deze Wisdom of the crowd kunnen aanbevelingen worden gedaan onder het motto ‘Anderen klanten kochten…’. Volgens Luttmer komt daar geen mens meer aan te pas. Ook hebben de aanbevelingen geleid tot een aanzienlijke hogere conversie.

De volgende stap is dat Intergamma een app ontwikkelt die elk willekeurige schroef herkent en klanten kunnen vertellen wat zij moeten (bij)bestellen. Luttmer moest wel toegeven dat deze uitdaging nog ‘een zeer lange voorbereiding’ vergt.

Foto: Donald Trung (cc)

Deel dit bericht

3 Reacties

michel

Dit soort recommendation engines zijn toch gemeengoed en hebben nog altijd weinig tot niets met AI te maken?

Als je je bonnetjes moet uploaden naar Google Cloud om te analyseren dan is er toch iets mis met je CRM en inventory management?

Dan dit:
“Het bedrijf investeerde miljoenen in een kleine 120 zuilen waarmee klanten producten kunnen vinden die in de winkel even niet op voorraad zijn.”
Is dat niet gewoon een computer met daarop de website/het assortiment?

Zo’n app als Partpic/Partfinder is vooral handig als je geen idee hebt wat je in handen hebt en wat je moet bestellen. Hoe vaak komt dat voor? Gebruik van Partfinder bij amazon is nog nihil. Loop naar de winkel en iemand vertelt het je meteen. (mag ik hopen)

Paula

Die zuilen werken trouwens voor geen meter, traag als de neten. De gamma gooit er een mooi sausje overheen met hun ai, onzin is het. Ze kunnen beter een goede ai laten ontwikkelen voor een goede reclame, met der gender neutraal gezeur in de laatste reclame waar veel kritiek op is.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond