Deel dit artikel
-

Internetklant lokt investeerders naar offline supermarkten

Grote supermarktgebouwen zijn voor investeerders weer glimmende, aantrekkelijke objecten geworden door het coronavirus. De huurders, retailers, gebruiken die vele ruimte steeds meer voor fulfillment van de online orders die ze ontvangen.

Daarnaast is er een trend zichtbaar waarbij de consument weer overgaat naar het doen van wekelijkse boodschappen. De kleine supermarkten waar men iedere dag even heen gaat voor kleine boodschappen leggen het daarbij af tegen de grote met immens assortiment en ruime wandelpaden.

Dat signaleert althans de Financial Times in Engeland.

Investeerders, en dat zijn vaak fondsen en PE-huizen, staken sinds begin dit jaar reeds een miljard pond in ruim retailvastgoed voor supermarkten. Dat soort gebouwen werd jaren geleden aan randen van steden gebouwd met grote gratis parkeerplaatsen. De interesse van bezoekers was echter tanende, onder meer vanwege de opkomst van e-commerce.

Het coronavirus zorgde ervoor dat supermarkten het aandeel online orders van zeven naar veertien procent zagen springen in een kwestie van weken. Om de centrale distributiecentra te ontlasten, besloten supermarktdirecties daarom om hun grootste winkels deels om te vormen tot fulfillmentcentra voor internetklanten. Die gebouwen staan immers al vlakbij de consument.

Vastgoed dat niet in handen van de supermarkten zelf is, zit nu in het vizier van investeerders als Supermarket Reit, Realty Income, London Metric en BlackRock.

Tesco zag het aantal online orders dit voorjaar met 48,5 procent stijgen Pure player Ocado zag de omzet met 27 procent toenemen en Sainsbury’s eindigde het voorjaar met 18 procent online omzet.

Foto: altotemi (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond