Interview: Thomas Brinkman van MyOrder

Met de opkomst van mobiel internet groeit ook de behoefte aan een bijpassend mobiel betaalsysteem. Apple, eBay Google en Amazon hebben van tientallen miljoenen klanten credit card-gegevens maar roeren zich nog niet zichtbaar op de Nederlandse mobiele markt. Het Groningse MyOrder springt in dat gat. Thomas Brinkman vertelt hoe.
Herinner u ons even, wat is MyOrder ook al weer?
MyOrder is een gratis applicatie waarmee consumenten producten en diensten kunnen bestellen en betalen in horecagelegenheden, bioscopen en bij bezorgrestaurants met behulp van hun mobiele telefoon. Na het downloaden van MyOrder op je mobiele telefoon kun je menukaarten bekijken van bijvoorbeeld restaurants en direct je hapje of drankje bestellen en betalen.
Ook kun je in MyOrder filmagenda’s van bioscopen bekijken zodat je snel en simpel je bioscoopkaartje kunt bestellen en betalen. Na deze transactie ontvangt de gebruiker een mobiele barcode die het bioscoopkaartje vervangt.
In januari 2009 heeft MyOrder de Horecava innovation Award gewonnen. Hierdoor zijn veel ondernemingen in de horeca geïnteresseerd geraakt in de applicatie. Door de toenemende aandacht voor ons systeem is MyOrder bijvoorbeeld geïntroduceerd in Noordwijk aan Zee. Alle strandpaviljoens daar hebben aan onze actie meegedaan. Mensen bestelden drankjes vanaf hun ligbed op het strand en werden daar ook bediend. Hotels van Oranje en Grand Hotel ter Duin zijn maar twee voorbeelden van de vele deelnemende partijen aan MyOrder.
In 2009 hebben 16.000 mensen MyOrder gebruikt bij één van de 50 aangesloten locaties. MyOrder is momenteel druk bezig om de applicatie te verbreden. Zo kun je binnenkort ook kaarten bestellen voor feesten en festivals en een kamer boeken bij een van der Valk hotel.
Ieder jaar horen we dat mobiel betalen eindelijk doorbreekt. Wat is er nu anders dan in 2009?
MyOrder heeft de afgelopen drie jaar koppelingen gemaakt met systemen in zowel horecagelegenheden, bioscopen evenals bij bezorgrestaurants zodat ondernemers op een eenvoudige manier kunnen worden aangesloten op MyOrder. Hierdoor wordt het aantal locaties waar je MyOrder kan gebruiken enorm vergroot.
In 2010 is de grote uitdaging consumenten bewust maken van de voordelen van mobiel betalen. Dit gaan we doen in samenwerking met Hyves en Rabobank. Hyves en MyOrder zijn aan elkaar gekoppeld. Zo kunnen Hvyers ook betalen met MyOrder via de mobiele applicatie van Hyves. Deze app heeft op dit moment meer dan 1 miljoen gebruikers, waaronder veel uitgaande jongeren. Naast deze ontwikkelingen worden NFC-betalingen ook steeds breder toepasbaar, hierbij wordt gebruik gemaakt van de zelfde mobiele Minitix-portemonnee. Zodoende kun je in 2010 op meerdere plaatsen met je mobiele telefoon betalen, wat essentieel is voor de doorbraak.
Gaan we hiermee ook afrekenen bij AH of Bol.com??
MyOrder maakt gebruik van MiniTix, de mobiele betaaloplossing van de Rabobank. MiniTix zal in het komende jaar op zeer veel plaatsen worden ingezet als nieuwe, innovatieve betaalmethode. Dit kan in de fysieke wereld zijn, bijvoorbeeld in een supermarkt of autowasstraat. Hierbij zal gebruik gemaakt worden van NFC-technologie, ook wel ‘contactloos betalen’ genoemd). Daarnaast zal ook op het internet een groeiende markt ontstaan voor het snel kunnen afrekenen van bedragen onder de 150 euro zonder dat hiervoor een token van de bank voor nodig is.
Wat brengt 2010 voor jullie?
Doordat in 2010 grote ketens starten met MyOrder zoals New York Pizza, Spare Rib Expres, van der Valk en de Wolff Cinema Group wordt het voor consumenten steeds aantrekkelijk om gebruik te maken van MyOrder. Dat gecombineerd met de bekendheid die Hyves er aan gaat geven onder al haar 9 miljoen leden, breekt dit jaar mobiel betalen echt door. Daarnaast zijn wij bezig om MyOrder steeds dynamischer op te zetten zodat de applicatie voor meerdere markten geschikt is.
We krijgen veel vragen uit de markt waarvoor MyOrder goed kan worden ingezet. MyOrder biedt ondernemers de mogelijkheid om hun producten en diensten via het mobiele kanaal te verkopen zonder dat ze daarvoor zelf een mobiele applicaties hoeven te ontwikkelen.
Welke mobiele betaalsystemen blijven internationaal uiteindelijk?
De enige mobiele betaalsystemen die kans maken om (internationaal) te overleven zijn systemen die transparant zijn qua kosten, geen exorbitante tarieven kennen, in elk verkoopkanaal te gebruiken zijn, in de person-2-person markt gratis transacties bieden en waar een bank met een banklicentie in de landen waar het systeem gebruik wordt garant staat voor de saldi en de correcte afhandeling van de transacties. Alleen betaalsystemen gericht op lange termijn volumeopbrengsten maken een kans om te overleven in deze markt. Op dit moment is het aantal aanbieders dat voldoet aan deze criteria zeer gering. MiniTix is één van de weinige, zo niet het enige systeem, dat wel aan deze criteria voldoet.?
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
2 Reacties
Piet van der Laan
Bol.com vraagt jullie hulp in net geplaatst artikel op deze site.met vriendelijke groet,Piet van der Laan
Jaap
MyOrder is een leuk idee, maar Thomas mist 1 belangrijke voorwaarde, benodigd om te overleven: acceptatie onder consumenten. Hierin is Minitix na jaren van proberen nog steeds niet geslaagd, en dus ziet het er ook somber uit voor het toch ook al weer enige tijd bestaande MyOrder. Dat er geen gebruikersaantallen worden genoemd spreekt boekdelen.Ik verwacht de echte winnaars in Mobiel Betalen dan ook eerder in de hoek van de grote internationale spelers: Google, Amazon, en natuurlijk e-BAY met Paypal, dat je ook in NL steeds vaker ziet.