Deel dit artikel
-

Joost maakt sociale inhaalslag

Joost gooit zijn desktop client overboord in faveure van een simpele browser plug-in die gebruikers de video’s online laat kijken. De aanbieder van internet-tv hoopt met een vernieuwde, socialere site het teruglopende aantal kijkers weer aan te trekken.

The Industry Standard kwam als eerste naar buiten met het nieuws. CNET kreeg de feiten over de nieuwe site en de plug-in bevestigd in een interview met Mike Volpi, CEO bij Joost.

De zware download van de Joost-client was één van de veelgehoorde kritieken op de aanbieder van internet-tv. Om de video’s in een browser te bekijken download de gebruiker een plug-in van 18,6 MB. Dit kan Joost nog wel eens op dezelfde kritiek komen te staan.

Ook de content van Joost blijft onder de maat. Ondanks overeenkomsten met CBS en Major League Baseball wordt Joost links en rechts ingehaald door andere spelers op de online video-markt.

Concurrentie

Hulu, alleen beschikbaar voor kijkers in de Verenigde Staten, heeft dankzij een samenwerking met NBC Universal de beschikking over populaire content van series als ‘The Office’ en ‘House’. Ook Amazon lanceerde onlangs Amazone On Demand Video waarbij films en televisieseries streaming worden aangeboden. Op de Xbox 360 was het al mogelijk om enkele films en series down te loaden, maar een partnership met Netflix, een online filmverhuurbedrijf, maakt het nu mogelijk om op de Xbox meer dan 10 duizend films en televisieseries te streamen.

De lancering van de desktopclient van Joost werd met veel bombarie gelanceerd. De start-up stond volop in de belangstelling, maar dit verdween al snel dankzij de grenzen die werden opgelegd aan de bandbreedte, verschillende softwareproblemen en het gebrek aan content. Veel van de gebruikers lieten Joost voor wat het is.

Fanbase

Het lijkt er op dat Joost nu een nieuwe weg inslaat met de browser plug-in in de hoop een faillissement in de toekomst uit te sluiten door hiermee de fanbase weer aan te sterken. Of dit een zet in de goede richting is zal nog moeten blijken. Eerder waren er wel andere online videodiensten die met een browserstrategie hun gebruikersgroep weer zagen aantrekken.

Joost, ooit opgericht door de Skype-oprichters Janus Friis and Niklas Zennström, wordt met de nieuwe plug-in ook socialer. De homepage laat een feed zien van wat andere gebruikers op dat moment kijken. Ook kunnen de Joost-kijkers elkaar bevrienden en groepen aanmaken.

Deel dit bericht

1 Reacties

Sjaak

Joost had ook erg veel technische problemen. Hun eigen P2P infrastructuur (en daar mag je gezien Kazaa en Skype heel veel van verwachten) bleek niet geschikt te zijn voor video en is vervangen door servers.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond