Deel dit artikel
-

Jumbo haalt achterstand op Albert Heijn online in

Jumbo heeft zijn online marktaandeel in een jaar tijd vergroot van 14 naar 22 procent. De afstand met Albert Heijn is daardoor flink ingelopen. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van kennisplatform Supermarkt & Ruimte.

De twee belangrijkste online supermarkten in Nederland zijn Albert Heijn en Jumbo. Albert Heijn blijft online marktleider met een geschat marktaandeel van 58 procent. Het online marktaandeel van Jumbo is in een jaar tijd toegenomen naar 22 procent.

Ongeveer 1,6 procent van de supermarktomzet gaat in Nederland via het online kanaal. De online omzet van supermarktbestedingen door gezinnen bedraagt op dit moment circa 567 miljoen euro. Ter vergelijking: de totale supermarktomzet bedraagt circa 35,6 miljard. De concurrentie van internet voor de omzetontwikkeling van fysieke supermarkten blijft daarmee nog altijd bescheiden.

De gemiddelde besteding per online bestelling bedraagt 92 euro en lag daarmee op een vergelijkbaar niveau als een jaar eerder. De belangrijkste doelgroep is nog altijd gezinnen met kinderen, merendeels woonachtig in het westen van het land. Opvallend is dat de penetratiegraad vrijwel onveranderd is gebleven en nog altijd circa 12 procent bedraagt. Het aandeel consumenten dat in de nabije toekomst verwacht online supermarktbestedingen te doen blijft eveneens stabiel met 21 procent.

Supermarktproducten die het meest online worden gekocht zijn traditiegetrouw frisdrank, water en sappen en kruidenierswaren. De sterkste groei wordt waargenomen bij een aantal versproducten (met name vlees en brood en banket), drogisterij-artikelen, was-en reinigingsmiddelen en toilet- en keukenpapier.

Deel dit bericht

2 Reacties

Pim

Ik blijf het wel lastig vinden om Jumbo in mijn hoofd te positioneren. Wat wil Jumbo nu eigenlijk echt zijn. De goedkoopste? Meeste aanbod? Beste producten? Hoogste service? AH doet dat toch een stuk beter. AH is in mijn hoofd een dure supermarkt waar je ook goedkoop kunt winkelen (dat branden ze met Hamsterweken). En bij AH heb je ruim aanbod met exclusieve producten en goede kwaliteit.

Jumbo zou wat mij betreft meer moeten doen aan merkpositionering. Want ik mis nog steeds de boodschap. Waar staat de supermarkt voor?

EVDP

@Pim

In jouw hoofd is het lastig te positioneren, maar ze zijn de 2e van ons land.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond