Jumbo komt met voice-app boodschappenlijstje

Supermarktketen Jumbo gaat het nog makkelijker maken voor zijn klanten om een boodschappenlijstje samen te stellen. Ze hoeven enkel nog maar te praten tegen een nieuw onderdeel van de mobiele app. Deze ‘schrijft’ vanzelf mee en desgewenst kan het lijstje naar de webwinkel worden gestuurd.

Directeur Online Roy van Keulen demonstreert de noviteit aan Emerce. Met een spraakopdracht activeert hij Siri op de iPhone om daarmee vervolgens de boodschappen-app te openen. “Twee melk en een doosje aardbeien.” Genoteerd. “Oh ja, ik moet de basterdsuiker niet vergeten.”

Van Keulen is sinds begin 2017 bezig om de digitale strategie van Jumbo Supermarkten verder uit te rollen. “We willen foodretail veranderen en de leidende omnichannel retailer worden in een markt waar jaarlijks 35 miljard euro in omgaat. Ruim twee procent daarvan gaat nu via online.”

“Om onze ambities te realiseren, is een wat andere cultuur nodig. Denkend vanuit de klant gaan we door de hele organisatie meer kortcyclisch innoveren. Kleine stapjes van uitproberen.”

De voice-app is daar een voorbeeld van. In juni bedacht, gebouwd met IBM Watson en in september opgeleverd. Eind september gaan duizend vaste klanten de app testen en in oktober krijgt heel Nederland hem. Een Androidversie volgt spoedig.

Een andere noviteit waar de IT’ers van Jumbo aan bouwen is het digitale boodschappenmandje dat automatisch wordt gevuld. “Op basis van wat we van onze online klanten weten, kunnen we tachtig procent van hun mandje al voor hen klaarzetten.” Albert Heijn opperde dit idee drie jaar geleden ook al, maar in Zaandam kwam het tot dusver niet verder dan een idee.

Volgens Van Keulen, voorheen CMO van Maxeda DIY Group, zal de supermarktwereld komende jaren ingrijpend veranderen. “Bezorgrobots voor je huisdeur, afrekenen zonder te pinnen en winkels die meer beleving gaan bieden. Kan allemaal, waarom niet. Zo lang we het de klant maar makkelijk maken. Het is aan ons de taak om nu de architectuur neer te zetten om te voldoen aan die vraag van de toekomst.”

Om de digitale plannen handen en voeten te geven, breidt het bedrijf zijn IT-afdeling uit van vijftig naar tweehonderd man. De zogeheten Jumbo Tech Campus zit in het hoofdkantoor te Veghel. Ook de bezetting van andere afdelingen binnen Jumbo zullen flink opschalen met digitale talenten. Dat zullen al snel honderden mensen zijn.

8 Reacties

Mooie ontwikkelingen! Wordt idd tijd voor meer en snellere innovatie.

Een ander idee:
8 van mijn vakantie 10 boodschappen zijn altijd gelijk, ivm data zou mijn supermarkt dat makkelijk kunnen zien. Toch loop ik elke week weer door de supermarkt om die artikelen te pakken, aangevuld met incidentele artikelen (2 van de 10). Dat is niet heel efficiënt. Het zou voor mij veel handiger zijn als mijn vaste boodschappen al klaar staan en ik alleen nog maar die incidentele artikelen hoef te pakken. En nee, online bestellen lost dit niet op, want ik doe boodschappen op tijden dat het net ff uit komt of nodig is.

Heb nog veel meer supermartktideeen. Laat maar weten als je wilt sparren, Roy 😉

Hoe zit het met het kiezen van welke soort van een product? Jumbo verkoopt niet 1 soort melk van 1 specifiek merk

Je kunt vanuit het lijstje ‘doorklikken’ naar de zoekresultaten voor het betreffende productsoort. Daar krijg je dus het hele overzicht met soorten, maten, smaakjes et cetera.

Op basis van machine learning/big data zou ik tevens verwachten dat de app direct een voorstel doet om bepaalde artikelen mee te bestellen wanneer een zeker product in het mandje wordt gedaan. Dus bij pannenkoeken mix ook meteen suiker en stroop aanbieden. Up-sell en cross-sell toepassen.

Complete menu’s voorstellen lijkt me ook erg handig. Ik ga de app dit weekend uitproberen en mijn ervaring naast de prima ervaringen met Picnic leggen!

Zeer interessant, maar ben benieuwd bij het inspreken van “halfvolle melk 2 liter pak jumbo”. In de webshop zijn er namelijk dan nog 6 producten. Dan moet ik nog in de app zoeken naar mijn product:) Na het inspreken wil ik verder geen handelingen (product kiezen etc) moeten doen in de app.

De testers van Albert Heijn Hiku, gaven dat ook aan. Scanner werkt perfect van de Hiku, maar de voice order moet nog goed aan gesleuteld worden, zie: https://www.emerce.nl/nieuws/albert-heijn-test-slimme-koelkastmagneet-hiku

Zag ik dat artikel ook een start-up die werkt met een keukenscannner (zoals die in winkel hangen) incl LCD genaamd Scanbutler en is supermarkt onafhankelijk.

Zeer mooie ontwikkelingen van Jumbo. Zoals Van Keulen als zegt gaat de supermarktwereld komende jaren ingrijpend veranderen en daar zijn wij van Scanbutler alleen maar blij mee:)

Trouwens @Bas, bedankt voor benoemen van onze Start-up Scanbutler.

Nieuwsgierig? zie: https://scanbutler.nl/

Interessant artikel en reacties,

Alle wensen en aandachtspunten zijn herkenbaar.
In onze gesprekken met de supermarktketens waarvoor wij (Nakko) de apps ontwikkelen spelen al deze zaken een rol. Dat is steeds weer een mooie uitdaging. Uiteindelijk gaat het erom dat de klant gedurende het hele traject van boodschappen doen service en gemak ervaart, of de klant nou het liefst in volzinnen zijn boodschappenlijst dicteert of juist snel het juiste pak melk toe kan voegen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug