Deel dit artikel
-

Kamer stemt vandaag over invoering opt-in telemarketing

De Tweede Kamer stemt vandaag over de invoering van opt-in telemarketing. Personen mogen voortaan alleen gebeld worden voor commerciële, charitatieve en ideële doeleinden als ze daar expliciet toestemming voor hebben gegeven of als er al een klantrelatie is.

Op dit moment moeten consumenten nog actie ondernemen door zich aan te melden bij het bel-me-nietregister. Staatssecretaris Keijzer wil deze opt-out vervangen door een opt-in. Mensen vinden het irritant als ze ongevraagd benaderd worden. Er is dan ook brede steun voor Keijzers wetsvoorstel.

De staatssecretaris wil de duur van een klantrelatie voorlopig niet in de wet regelen, maar via zelfregulering aan de sector overlaten. Wel kan er later een maximumtermijn vastgesteld worden via een algemene maatregel van bestuur.

Een maximumtermijn voor de klantrelatie zou eigenlijk in de wet zelf geregeld moeten worden, vindt Kamerlid Futselaar (SP). Het is in zijn ogen naïef om te vertrouwen op zelfregulering. In de geldende gedragscode is een termijn van drie jaar afgesproken, zegt de staatssecretaris. Zij wil de sector de kans geven om het op die manier te regelen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond