Deel dit artikel
-

Concept wetsvoorstel voor einde aan telemarketing-irritatie

Staatssecretaris Mona Keijzer (Economische Zaken en Klimaat) heeft haar wetsvoorstel gepubliceerd om voor consumenten en ondernemers zonder rechtspersoonlijkheid (zoals een eenmanszaak) een einde te maken aan telemarketingirritatie.

Uit een nieuw onderzoek van Kantar (april 2019) in opdracht van het ministerie van EZK blijkt opnieuw dat ondernemers in overgrote meerderheid ongevraagde telefonische verkoop niet op prijs stellen. Consumenten stellen ook telefonische verkoop door goede doelen niet op prijs.

Bedrijven of organisaties mogen Nederlanders straks alleen nog benaderen via de telefoon als zij daar zelf expliciet toestemming voor hebben gegeven. Telemarketeers mogen bovendien niet meer anoniem bellen: het telefoonnummer van de afzender moet zichtbaar zijn.

De conceptwijziging van de Telecommunicatiewet gaat vandaag voor een periode van zes weken in internetconsultatie en is één van de belangrijke thema’s in de afgelopen najaar door staatssecretaris Keijzer gepubliceerde Consumentenagenda.

Het kabinet wil ook telemarketing richting bestaande klanten beperken, door een maximale termijn vast te stellen waarbinnen nog contact mag worden opgenomen voor een nieuw aanbod.

Deel dit bericht

4 Reacties

Kees

Klinkt goed. Telemarketing is ook weer typisch zo’n voorbeeld waar de reclamesector de grenzen van het betamelijke overschrijdt. Net als “dit programma wordt mede verpest door Stella Fietsen/dekbed-discounter/thuisbezorgd etc etc”-reclames, gepersonaliseerde advertenties en overdaad aan banners op internet. De regels tegen telemarketeers waren tot nu halfslachtig. Consumenten mochten niet benaderd worden als hun naam in het bel-me-niet-register stond, maar zzp’ers mochten onbelemmerd dag in dag uit meermalen gebeld worden door bijvoorbeeld oplichters waar de grote energiebedrijven mee samenwerken.
En ook de regel dat als je ergens weggelopen bent als klant, er toch gebeld mag worden door dat betreffende bedrijf, slaat natuurlijk nergens op. Keijzer wil dat aan een termijn binden, nog steeds een beetje halfslachtig dus. Er staat niet bij hoe lang, wat mij betreft zo kort mogelijk, liever helemaal niet meer, want als een klant wegloopt, dan zal die daar wel een reden voor hebben.
Reclamemensen zullen nu wel proberen langs slinkse wegen ‘toestemming’ te krijgen om te mogen bellen. Doen ze nu al, heb ik recent al ervaren. Een aanscherping op dat punt lijkt dus niet overbodig.

Wouter

@Kees Telemarketeers zijn geen personen die actief zijn in de marketing ondanks dat dit door de functietitel word geimpliceerd. Telemarketeers zijn pure verkopers meer niet.

stef bouwhuis - Intellicom BV

De marktmacht van Facebook en Google wordt door dit voorstel alleen maar bevorderd. MKB bedrijven hebben gezien hun omvang vaak een relatief klein reclame budget en kunnen zich met dat beperkte budget minder goed zichtbaar maken op Sociale Media dan bedrijven met een schier oneindig budget. Dat soort bedrijven moeten andere technieken gebruiken.

Direct Sales is noodzakelijk, maar zou zich in verband met de overlast alleen op bedrijven moeten richten (ook ZZP-ers). De enige controle is of het bedrijf nog op ‘actief’ in de Kamer van Koophandel staat. Dat is een systeem dat we al hebben en dat iets uitgebreid kan worden.

Het zakelijk bellen zou je niet vooraf hoeven laten gaan van het vreselijk ouderwetse systeem van de bel-me-niet-register check. Er zou gewoon een internet register moeten zijn waarin een telefoonnummer ingetoetst kan worden, waarbij je dan direct ziet als dit voor Direct Sales / Telesales ‘gesloten’ is. Alleen een ‘bestuurder’ van een bedrijf zou dit bij de KVK kunnen registeren. De KvK kan checken of de bestuurder dit recht heeft.

Voor consumenten moet gelden dat zij nooit benaderd kunnen worden met Telesales. Ook daarvoor heb je geen Bel-me-niet-register nodig.

Als kleine MKB-bedrijven met een betere oplossing op de markt komt en daarvoor specifiek die bedrijven wil benaderen, die daarmee hun voordeel kunnen doen, is dat de enige zinnige en betaalbare werkwijze. Het niet meer rechtstreeks mogen benaderen, zorgt er voor dat het meer-en-meer een markt wordt voor de ‘grote jongens’.

Ik ben voor een beperking van het ‘herhalen’ van het benaderen van een klant voor een bepaald product. Dat is genuanceerder.

Denk na overheid. Nu dreigt door deze minister ‘het kind met het waswater te worden weggegooid’. Denk na wiens lobby u heeft bereikt. Door wie wordt die lobby betaald. En heeft u er ook naar gekeken vanuit het perspectief van de ‘kleine bedrijven’. Het lijkt me niet!

Overigens is het vreemd dat het lijkt of alle energiebedrijven ruim voor de vervaldatum van mijn contract, daarvan op de hoogte blijken te zijn. Valt die informatie niet onder de Privacy wetgeving. Want juist dit veroorzaakt die vervelende bel-aanvallen.

Kees

@Wouter Misschien is een telemarketeer niet hetzelfde als een marketeers of telemarketeers. Als dat niet hetzelfde is, dan zal een telemarketeer uitvoeren wat een marketeer verzint. Het gaat hun erom mensen reclame door de strot te duwen en iets aan te smeren. Toch?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond