Deel dit artikel
-

Kijkonderzoek: kijkgedrag verandert fundamenteel

Nederlanders zijn in 2007 significant minder televisie gaan kijken dan het jaar ervoor en veel meer on demand gaan kijken. Met de opkomst van digitale tv en bijbehorende videorecorders verdwijnt de noodzaak live te moeten kijken.

Dat zijn enkele conclusies die spreken uit het jaaroverzicht dat Stichting Kijk Onderzoek (Sko) vorige week uitgaf. Het rapport is te downloaden bij weblog Mediaonderzoek.nl, dat gespecialiseerd is in onderzoekscijfers naar Nederlandse media.

In 2006 keek een Nederlander gemiddeld 197 minuten per dag naar de televisiebuis. In het jaar 2007 daalde het aantal dagelijkse tv-minuten met 10,7 minuten tot 186,3. Omgerekend verloren alle zenders 5,7 procent van de aandacht van een consument, in 13 maanden tijd.

Het enige medium dat beduidend veel aandacht wón van Nederlandse kijkers was niet een commerciële of publieke tv-zender, maar een plastic kastjes met een harde schijf dat in steeds meer huishoudens staat: de video recorder die met digitale tv en EPG is verbonden. In 2006 keek men per dag 0,7 minuut naar de video recorder, in 2007 was dat 1,9 minuut. Omgerekend is dat een stijging van 256 procent.

Per dag werd er in 2006 7 minuten naar dvd’s gekeken. Afgelopen jaar steeg dat met circa 2 procentspunten tot 7,1 minuut.

Marktonderzoeker GfK opende eind november 2006 het congres TV en Internet met de opmerking: "In 2007 en 2008 zal de hard disk recorder, in of naast de tv, doorbreken en het kijkgedrag van Nederlandse huishoudens massaal veranderen. Uitgesteld tv kijken wordt de norm."

Deel dit bericht

2 Reacties

Tim Bijlsma

Mja sorry hoor heb echt geen zin om half 9 klaar te zitten voor een oude meukfilm of een half vermogen te betalen voor "recente" films op Canal Plus of ander pauper alternatief. Geef mij maar lekker VOD. En dan niet zo'n lame intekensessie waar je alsnog op je fillm moet wachten. Dit zou zelfs met de nieuwste bioscoopfilms (legaal) moeten kunnen. Voor mij zou het een hoop irritatie in de vorm van rochelende, lawaaige en kuchende mensen schelen. Overigens de hedendaagse programma's op de publieke en commerciele netten zijn van zulk treurig niveau of volgestopt met irritante reclames dat ik daar mijn tijd niet aan ga verspillen.

Maarten van Heemskerk

Ben benieuwd nu dit de televisie als medium steeds vaker in een neerwaartse spiraal genoemd wordt of de reclamebudgetten evenredig zullen dalen. Tijd dat webtelevisie etc nog meer dan nu al budgetten zullen krijgen. Met de budgetten die op televisie uitgegeven worden kun je online een enorme zichtbaarheid bereiken, zonder de enorme waste die de meeste televisiereclame met zich met mee brengt.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond