Veel kritische kanttekeningen bij Amerikaanse start Blendle
De Amerikaanse pers heeft flink wat twijfels over de Nederlandse online kiosk Blendle, die gisteren experimenteel in de VS werd uitgerold.
Vooral Re/code lijkt niet echt te geloven in het initiatief. Het blog denkt dat microbetalingen voor nieuws niet gaan werken. Als iemand echt verhalen uit de New York Times wil, neemt hij wel een abonnement, schrijft columnist Peter Kafka. ‘Zolang Blendle niet in browsers of (andere) apps wordt geïntegreerd, zullen maar weinig mensen die dienst gaan ontdekken.’
Wired haalt onder meer University of Minnesota professor Andrew Odlyzko aan, die zegt dat er al enorm veel gratis nieuwsaanbod is. Een verhaal in The Financial Times wordt altijd wel weer ergens anders samengevat. “Er zijn maar weinig echt unieke verhalen, en die zal Blendle moeten promoten.”
Zakenblad Fortune wijst op het feit dat soortgelijke experimenten met microbetalingen telkens zijn mislukt. Dat het wellicht werkt in Nederland en Duitsland is omdat de nieuwsconcurrentie daar iets minder groot is, denkt Mathew Ingram. Engelstalige kranten die een betaalmuur introduceerden, zoals The Sun, zijn daarop weer teruggekomen. De consument verwacht gratis nieuws, betaald door reclame.
Spotify werkt voor muziek en Netflix voor films, maar de formule zou voor nieuws wel eens niet kunnen slagen, vermoedt ook The Verge. ‘Nieuws is geen iTunes song, het is vluchtig’, citeert The Verge Marshall W. Van Alstyne van Boston University. ‘Met het nieuws van vandaag wordt morgen de vis verpakt.”
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
6 Reacties
Pieter Nicolai
Blendle biedt meer dan alleen nieuws, sterker nog, de meest verkochte artikelen in NL en DE zijn over het algemeen (diepte) interviews en achtergrondartikelen.
Alexander Klöpping
LOL, ja dat is ook een manier om het samen te vatten. We hebben ongelofelijk veel aandacht gehad en 90% was positief 🙂
Nicolette van Dorp
Het gaat mij bij Blendle juist om het kunnen kiezen uit kwaliteitsartikelen uit een dermate grote selectie bladen dat ik er onmogelijk op allemaal een abonnement zou kunnen hebben. Ik ben Blij met Blendle!
Jan van Ingen
Het genereren van substantiële omzetstromen lijkt me nog wel een uitdaging voor Blendle, gelet op de kleine verkoopbedragen per klant, de hoge afdracht aan publishers en de langzame uptake van de user base.
In dat verband zou het op de korte termijn wellicht een goede tactiek zijn om Blendle aan te bieden aan de zakelijke markt. Daar is met name de online “knipseldienst” Publisher van LexisNexis (onderdeel van RELX – het vroegere Reed Elsevier) populair. Er worden door grote corporaties forse abonnementen betaald voor het volgen van wat er gepubliceerd wordt over het eigen bedrijf en aanverwante thema’s. Blendle biedt een betere functionaliteit en zou eenvoudig die wereldwijde markt ingeschoven kunnen worden. Klinkt niet sexy en De Wereld Draait Door haal je er ook niet mee, maar het levert snel geld op zonder dat noemenswaardige extra investeringen nodig zijn.
Thomas
Tjeeesus .. we mogen als Nederland trots zijn dat Blendle deze stap maakt. Hoe krijg je het voor elkaar om dan een heel artikel te wijden aan eventuele negatieve berichtgeving?! Amazeballs.. Emerce is echt een aanjager van Dutch startup climate.. well done.
Dororthy
Dus Emerce moet een soort fanclubblaadje worden, Thomas? Volgens mij zit er journalistieke relevantie in wat Amerikaanse media schrijven en dit zijn niet de minste titels.