Deel dit artikel
-

Kunstkopers steeds vaker online, Instagram grootste inspiratiebron

Meer dan vier op de tien kunstkopers kochten het afgelopen jaar één of meerdere objecten online. Dit is een groei van 13 procent ten opzichte van 2014, zo blijkt uit onderzoek van verzekeraar Hiscox. Meest opvallend: de respondenten gebruiken vooral Instagram om nieuw werk te ontdekken.

Kunstgalerieën spelen hier dan ook op in: 9 op de 10 maakt actief gebruik van social media. Ook hier spant Instagram de kroon met 62 procent.

De groeiende groep online kopers bestaat volgens Hiscox niet alleen uit verzamelaars van klassieke schilderijen. Er is een grote groep die in Nederland bijvoorbeeld goede wijnen, modeltreinen, postzegels of design verzamelt.

De online kunstmarkt steeg dankzij deze ontwikkelingen wereldwijd in één jaar met 12 procent en kwam daarmee in 2018 op een omvang van 3,7 miljard euro. Het gaat hierbij niet alleen om kunst, maar ook om juwelen, sieraden, wijn, antiek en andere verzamelobjecten.

Naar verwachting blijft de groei van de online kunstmarkt toenemen. Zo geeft 9 op de 10 online kunstkopers aan hetzelfde aantal of meer online aankopen te doen de komende twaalf maanden.

Ook de kunstkopers met een jaarlijks budget van minimaal 85.000 euro, zoeken steeds vaker online inspiratie voor nieuwe aankopen. Ruim een derde bezoekt kunst- en collectiewebsites meerdere keren per week.

Kunstgalerieën verklaren dat afgelopen jaar 29 procent van hun verkoop online plaatsvond: een stijging van 21 procent ten opzichte van 2016.

Meer dan de helft van de online kunstplatforms stelt dat het winnen van vertrouwen van de consument de grootste uitdaging is. De reden hiervan is onduidelijkheid over de totstandkoming van de verkoopprijzen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond