Deel dit artikel
-

Luchtvaartmaatschappijen kleden online ticket helemaal uit

Vliegtickets die online worden aangeboden, worden steeds kaler. Daardoor lijken tickets nog nooit zo goedkoop te zijn, maar moeten in werkelijkheid telkens extra kosten worden betaald. Dat constateert sectormanager leisure, travel en media Sasja van As-Winters van de ING.

Zoeken naar de beste (lees: laagste) prijs voor een vliegticket wordt steeds lastiger. Tarieven van luchtvaartmaatschappijen lijken per minuut te wijzigen. Wie geen rekening houdt met extra kosten voor stoelreservering, eten en drinken aan boord, en koffers, kan zich bekocht voelen. Wil je bijvoorbeeld bij Transavia vaste plaatsen reserveren, dan kost dat per stoel 7,50 euro heen, en ook weer terug. Met vier personen ben je dan alleen aan de stoelreservering al zestig euro extra kwijt.

Voor de consument wordt een ticket steeds meer een blokkendoos. Voor extra’s moet betaald worden. Transavia gaat het inflight entertainment afschaffen. Passagiers kunnen straks tegen betaling films downloaden op hun tablet en laptop. Van As sluit niet uit dat straks misschien ook nog voor het toilet moet worden betaald. In het voorjaar  wordt de eerste nieuwe Boeing 737 voor transavia.com afgeleverd en die zal geen videoschermen meer hebben. Geleidelijk wordt ook bij de rest van de vloot de entertainmentsystemen verwijderd. In het winterseizoen van 2014/2015 moet dit volledig afgerond zijn.

Dat we nu voor steeds meer zaken apart moeten betalen, is geen vorm van consumentje pesten, aldus Van As. Dat heeft puur een bedrijfseconomische reden; maatschappijen moeten overleven.

Vooralsnog doen kale luchtvaartmaatschappijen het goed. Easyjet boekte in het afgelopen boekjaar tien procent meer winst. De budgetmaatschappij vervoerde 60,8 miljoen passagiers, vier procent meer dan vorig jaar. EasyJet lijkt een deel van zijn winst te danken aan de introductie van de stoelkeuze, waarvoor passagiers van tevoren moeten betalen. Per passagiersstoel steeg de omzet met zeven procent tot ruim 62 pond.

Volgens Van As onthouden aanbieders het IP-adres van je computer en kunnen op basis van het zoekgedrag de prijzen variëren. ‘Zijn zeggen dat ze werken met ‘yield management’, waarbij software voortdurend de prijs berekent voor een optimale bezetting van de stoelen per vlucht.’

Deel dit bericht

2 Reacties

ivo van os

ongelofelijk dit. Het ging toch allemaal om consumenten vertrouwen die is gedaald tijdens de crisis? Dit gaat iig niet helpen schat ik zo in.
Kan me goed voorstellen dat een hoop consumenten zich genaaid gaan voelen hierdoor.
Nog niet eens de verandering naar kalere vluchten maar juist de marketing die hierop gevoerd wordt

Dan

Ik heb erg goede ervaringen met Transavia, lekker ruimte
(ben 1.85 maar met lange benen) en niet luxe maar erg acceptabel. Als alles op deze manier moet kan ik straks wel KLM gaan vliegen naar Griekenland en nog geld overhouden ook! Bezin eer ge begint….. Transavia is (was?) top binnen de charter klasse.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond