Deel dit artikel
-

“Lycos wil eenvijfde online advertentiemarkt opslokken”

Portaal Lycos Nederland wil dit jaar eenvijfde van de totale Nederlandse online advertentiemarkt opslokken, zegt managing director Silvio de Groot van Lycos Nederland . Lycos-Europe maakte in haar halfjaarcijfers een omzet bekend van 57,1 miljoen euro. Het bedrijf verwacht voor dit fiscale jaar een verdrievoudiging van de omzet te behalen ten opzichte van het jaar ervoor.

Lycos opereert pan-Europees met websites in dertien landen. De strategie van Lycos Europa is erop gericht het grootste internetportaal van Europa te worden. In Duitsland is Lycos nummer twee met een bereik van bijna vijftig procent in december. Iets meer dan eenderde van alle Fransen gebruikt de internetdiensten van Lycos. In Nederland bezocht ruim dertig procent van de internetgebruikers Lycos.

Door de overname van Multimania kwam Lycos Europa in december vorig jaar op een totaal van 1,7 miljard pageviews, een toename van bijna tweehonderd procent ten opzichte van september vorig jaar. Het aantal pageviews is voor Lycos belangrijk, omdat het voornamelijk inkomsten haalt uit online advertising. Daarnaast haalt het bedrijf een nog bescheiden omzet uit de beltikken van Internettoegang, via provider Comundo. MultiMania is met name groot in het aantal communities, en lijkt wat dat betreft op Tripod en Angelfire, eveneens onderdelen van Lycos. Samen hebben de communities ruim vier miljoen geregistreerde gebruikers. In Nederland ligt dat aantal op 339 duizend gebruikers.

Overige uitkomsten haalt Lycos Nederland uit onder meer telefoonlogo's en beltonen. De Groot: "We lachen ons dan ook rot dat bijvoorbeeld Genie ze nog altijd gratis weggeeft. De weggeefeconomie van registreren en handen ophouden is voor sommige diensten voorbij. Bij ons zit nog een aantal betaalde diensten in de pijplijn, maar die houd ik nog even voor me". Bij Lycos Nederland is momenteel een datingservice in de testfase, waar men tegen betaling een advertentie kan plaatsen.

De omzet van Lycos-Europe nam in de eerste helft van het fiscale jaar 2000/2001 toe met 320 procent in vergelijking met dezelfde periode uit 1999. De bruto winst bedroeg meer dan twintig miljoen euro, een toename van 146 procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Het operationele verlies steeg van 19,9 miljoen euro in 1999 naar 171,1 miljoen euro in 2000.

Dit fikse verlies betreft met name afschrijvingen van overnames van het Zweedse Spray Network en de Franse online community Multimania afgelopen oktober. Daarnaast spendeert Lycos voor het fiscale jaar 2000/2001 in geheel Europa voor 150 miljoen euro aan marketing. In Nederland heeft Lycos tot juli 2001 voor acht miljoen euro aan marketing begroot. Silvio de Groot van Lycos: "In Nederland zijn de marketingkosten relatief laag in vergelijking met Duitsland. Je betaalt hier acht ton voor drie weken wanneer je wat mediadruk wil uitoefenen, een tarief wat in Duitsland hoger ligt."

Deel dit bericht

6 Reacties

Fred Brink

Op 12 Februari kwam er een persbericht de wereld in van Lycos Nederlands waarin het volgende stond: - Silvio de Groot, directeur Lycos Nederland: "Voor 2001 verwachten wij een totale online advertentiemarkt van fl. 200 miljoen. Met onze sterke merken, groot bereik (Lycos is een top 5 speler in Nederland*), ambitieus marketingplan en ervaren salesteam verwachten wij 20% hiervan om te zetten." - Even voor de duidelijkheid: 20% van 200 miljoen is 40 miljoen gulden. Waar haalt deze man die 200 miljoen vandaan? Hij heeft het in ieder geval niet over Europa want daar is het bedrag weer te laag voor.Volgens BBC, IAB, etc.. liggen de verwachtingen voor dit jaar tussen de 50 en de 100 miljoen waaruit blijkt dat niemand het echt weet. Maar om zoals meneer de Groot dat doet, aan te nemen dat zelfs de schattingen uit de markt zelf, al 2x te laag liggen noem ik meer dan 'ambiteus', dat noem ik 'overdreven'. Misschien dat Lycos Nederland van Lycos Europe dit als target heeft meegekregen maar om nou je target in een persbericht te zetten… Fred 

Peter

Ondanks de miljoenen marketing geld die Lycos Nederland de afgelopen tijd heeft uitgegeven is het niet gelukt Nr 1 zoekmachine in Nederland te worden, wat dat betreft heeft Lycos Nederland nog een lange weg te gaan.

G van Vliet

Het is wel zeer opportunistisch gesteld van de heer de Groot, 20% van de totale Nederlandse advertentiemarkt te realiseren … Ik ben zeer benieuwd waar dat op is gebaseerd. Bekend is wel dat de heer de Groot er een handje van heeft een leuke draai aan de waarheid te geven. Maar 40 miljoen voor 2001 door Lycos om te zetten ? Never nooit niet, zij mogen hopen op 4 miljoen maar meer ook niet. Grt, Gerrit

Fred Brink

Zowaar, de heer van Vliet en ik zijn het eens!Vier miljoen is heel wat dichter bij de realiteit dan het tienvoudige, uitgaande van een totale markt van 50-60 miljoen en een verdeling waarbij de top 5* het grootste gedeelte pakt. *top 5- VNU (voorlopig nog) met zijn ILSE, Startpagina, Medianet (VNUnet?)- KPN Planet, HetNet, WXS, Telefoongids en alle KPN sites.- MSN (inclusief Microsoft?)- Yahoo (de nieuwkomer) met o.a. Egroups en Geocities.- Lycos Cummundo, Tripod en Angelfire. Wat ze bij Lycos vergeten of zich niet willen realiseren, is dat het een dynamische markt is waarin grote partijen als bijvoorbeeld een combinatie WOL/AEx of Wegener/NVM binnen zeer korte tijd een grote speler op de markt kunnen opstarten. Ben benieuwd of iemand uit de wereld van webvertising eens een reactie kan laten horen.

Steven Pieneman

Zolang adverteerders nog op drijfjacht gaan met hun grote hagelbuksen hoeft Lycos niets te vrezen. Met hagel schieten kunnen we allemaal. Het marktaandeel lijkt mij echter flink overdreven. Indien 1/5 van alle online adverteerders gebruik maken van een Lycos site, dan zou half Webmasterend Nederland z'n boeltje kunnen pakken. Denkt Lycos nou werkelijk dat de adverteerders zo levensmoe zijn om alles maar bij Lycos te parkeren? Het zou echter ook zomaar kunnen gebeuren, aangezien de adverteerders bij voorkeur adverteren op slechts 1 of enkele bannernetwerken en dan met name een Run of Network. 

Karel

Persbericht: Porsche zal 90% van de automarkt gaan dekken. Wegens fantastistische resultaten in de online advertising industrie (waar nu bijna 95% van de arbeidsmarkt actief is) zal Porsche 90% van de snelwegen in NL gaan vullen. Trendsetter is Lycos die voor al zijn werkenemers al Porsches bestelde: "2001 wordt een topjaar en iedereen mag hier van profiteren", aldus Lycos. 

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond