Deel dit artikel
-

Marketingcongres DMEXCO start in het nieuwe normaal

‘Iedereen wil elkaar natuurlijk weer gewoon zien.’ Met die woorden opende Gerald Böse van Koelnmesse vanochtend de virtuele versie van DMEXCO, het grootste marketingcongres van het Europese continent. Compleet met virtuele beursvloer, maar zonder het geroezemoes van een drukke congreszaal in Keulen.

Het is wel even wennen: normaal laat DMEXCO ook niet-geregistreerde belangstellenden meegenieten van de vele livestreams verspreid over meerdere podia, dit jaar zit DMEXCO@home geheel verscholen achter een betaalmuur. Er is niet eens veel voor uit de kast gehaald: het gros van de presentaties wordt gekenmerkt door een lage beeldkwaliteit en paneldiscussies verlopen al dan niet via Zoom.

Toch duurt Europa’s grootste marketingcongres ook dit jaar gewoon weer twee dagen met niet minder dan 900 sprekers, 160 uur aan presentaties en 300 partners met wie je uiteraard een virtuele afspraak kunt maken. Ook van andere tradities wordt niet afgeweken, zoals de mengeling van lezingen in de Duitse en Engelse taal.

Niet verrassend ging het vanochtend alleen maar over het nieuwe normaal. De zwaar getroffen reisorganisatie TUI verzekerde dat men al in een digitale transformatie zat die alleen maar is versneld. In Scandinavië heeft het bedrijf al geen fysieke vestigingen meer en binnen de organisatie zijn digitale teams bezig de ‘legacy organisatie’ over te nemen.

David Fischer (CRO Facebook), hij verzorgde de eerste keynote, noemde de huidige omstandigheden een tijdmachine die de digitale toekomst zoals we die al eerder hadden geschetst jaren dichterbij brengt. Allerlei bedrijven hebben nieuwe technologie moeten inzetten om hun klanten te bereiken, zoals Aldi die klanten adviseerde op welke tijdstippen zij het beste naar de winkel konden komen.

Met deze ervaringen kunnen nieuwe stappen worden gezet. Marketingdeskundigen van onder meer GfK wezen op senioren, die nu de winkels weer toegankelijk zijn, hun schroom voor e-commerce massaal hebben laten vallen.

Fischer haalde ongemeen fel uit naar Apple omdat dit bedrijf reclametracking standaard blokkeert in iOS 14. Het gevolg hiervan is dat adverteerders geen persoonsgerichte reclame meer via apps kunnen verspreiden. Juist in deze moeilijke tijden, aldus Fischer, moeten bedrijven kunnen beschikken over middelen om hun klanten te bereiken.

Toch had DMEXCO voor zijn bezoekers positief nieuws: Duitse adverteerders, 37 procent daarvan in elk geval, gaan volgend jaar fors meer investeren in digitale marketing. 23 procent gaat zich richten op audio en video. Ten koste overigens van de gedrukte media, radio en outdoor.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond