Deel dit artikel
-

Marketplaces for Brands: ‘Al 250 marktplaatsen in Nederland’

In Nederland zijn er inmiddels zeker 250 marktplaatsen. “Voor elk wat wils,” aldus Jesse Weltrevreden van de Hogeschool van Amsterdam, die onderzoek doet naar marktplaatsen. Zijn presentatie is vanaf vandaag online te bekijken bij Emerce Marketplaces for Brands.

Het begrip marktplaatsen is breed gedefinieerd: HvA rekent daar ook dealsites en prijsvergelijkers toe, “eigenlijk alles dat vraag en aanbod bij elkaar brengt”.

De markt is booming. Wereldwijd is vorig jaar bijna 2 biljoen dollar besteed bij marktplaatsen. 60 procent van de onlineverkoop loopt al via marktplaatsen. De Top 100 is volgens Weltevreden ‘een grote concentratie van macht en omzet’.

Dat blijkt ook uit de cijfers voor Europa: Amazon heeft in Europa 48 procent marktaandeel, eBay 23 en Allegro 6. Bol volgt op grotere afstand met 2 procent.

Merken en retailers maken zich wel zorgen, zeker over de verkoopkosten. De commissies verschillen sterk. “Hotels zijn voor hun omzet al grotendeels afhankelijk van marktplaatsen, als de commissie stijgt, heeft dat grote gevolgen voor hun omzet.”

Een belangrijk punt is ook de concurrentie op marktplaatsen. Weltevreden: “Het loont de moeite om na te gaan hoeveel concurrenten je op de marktplaats hebt. Als je een wederverkoper bent heb je geen uniek aanbod. Het komt vaak voor dat als je succes hebt met een bepaald artikel, de marktplaats zelf ook een dergelijk product onder de aandacht brengt.”

Toch kun je vanwege het bereik marktplaatsen moeilijk negeren, aangezien steeds vaker webverkeer weglekt van retailers naar marktplaatsen. Die tractie geldt nog niet voor alle sectoren. In Nederland gaan consumenten niet vaak bij bol.com naar kleding zoeken. Maar als je elektronica verkoopt, kun je moeilijk om bol of Amazon heen. “Corona heeft de markt nog een grotere duw gegeven.”

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond