Deel dit artikel
-

Emerce eRetail: Markplaats verdubbelt mobiel in 2012

Eind dit jaar zal rond de vijftien procent van de bezoeken aan Marktplaats.nl plaatsvinden via de mobiele telefoon. Dat zijn maandelijks zeker twee miljoen mensen, die niet enkel snuffelen maar ook kopen.

Dat is een kleine verdubbeling ten opzichte van de 7,8 procent bereik en 1,2 miljoen bezoekers die Nederlands grootste online prikbord iedere maand via de mobiele telefoon realiseert. “Er vindt deels kannibalisatie in verkeer plaats”, zegt directeur Noord-Europa Dennis van Allemeersch van eBay/Marktplaats “maar netto gaan de cijfers omhoog.”

Van Allemeersch was zojuist een van de sprekers op Emerce eRetail in Bussum.

Met zijn presentatie wees hij winkeliers erop dat de mobiele telefoon een standaard element wordt in het oirëntatie- en aankoopproces van de Nederlandse consument. “Er zijn twee dingen die daar voor zorgen: ten eerste de GPS-antenne in smartphones en ten tweede de camera”, om producten in winkels mee te scannen en online vergelijkingen te doen en shopsuggesties te krijgen.

Marktplaats’ positie in het aankoopproces is duidelijk: “Veertig procent van de mensen zoekt ook naar nieuwe producten op onze website. We zijn een productzoekmachine aan het worden.”

Om die positie commercieel te exploiteren, introduceerde Marktplaats.nl dinsdag bijvoorbeeld de API-koppeling tussen webwinkels en Marktplaats’ Topadvertenties. Dat is zijn eigen AdWords-achtige reclamedienst. “We verbeteren onze mobiele site en apps constant. Adverteerders krijgen daarbij de mogelijkheid om zowel op cpc met Topadvertenties als met display te adverteren.”

“E-commerce is dood”, voegt Van Allemeersch toe. “Het wordt gewoon weer ‘commerce’, waar de digitale component in vervlochten wordt. Je ziet dat veel retailers nu pas een eigen webshop openen. Ik raad ze aan dat digitaliseringsproces niet te stoppen zodra die winkel er is. Mobiel komt er aan. Als ze digitaal niet blijven doorontwikkelen, zijn ze wéér te laat.”

“Bovendien, via onze mobiele kanalen kunnen we wel leads doorsturen, maar als de retailers daar niet op zijn ingericht dan heb je er niets aan.”

Foto: Adriano Montes (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond