Deel dit artikel
-

Amerikaanse online advertentiemarkt breekt records

De online advertentie uitgaven in de VS hebben in 2011 een record bereikt van 31 miljard dollar, zo heeft het Interactive Advertising Bureau (IAB) gisteren bekendgemaakt. Dat is een groei van 22 procent.

Het laatste kwartaal – inclusief de feestdagen – was het beste met een totale omzet van 9 miljard dollar, een stijging van 15 procent ten opzichte van 2010.

Opvallende trends zijn de enorm snelle groei van mobiel adverteren. Deze markt is nu 1,6 miljard waard. Ook digitale videoreclame scoort nog steeds met een omzet van 1,8 miljard.

Binnen alle sectoren zijn het vooral retailers die het meeste adverteren. Zij zijn goed voor 22 procent van de omzet.

Al eerder werd bekend dat de wereldwijde markt voor online adverteren in 2011 een omvang van 85 miljard dollar heeft bereikt.

McKinsey heeft zojuist nog een ander onderzoek gepubliceerd over adverteren als een economische groeimotor. Zo droegen advertenties het afgelopen decennium bij aan een groei van 10-15 procent van het Bruto Binnenlands Product (BBP) binnen de grote economieën van de G20.

Digitaal adverteren heeft een nog groter effect: terwijl digitale advertenties 10 procent van de advertentie-uitgaven vertegenwoordigen was deze manier van adverteren verantwoordelijk voor 29 procent van de groei van het BBP dat veroorzaakt werd door advertenties in het algemeen.

Online adverteren stimuleert tevens de groei van het internet: online advertenties vertegenwoordigen 7 procent van de internetuitgaven, maar tevens 25 procent van de contributie van het internet aan de groei van het BBP.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond