Markt voor virtuele operators daalt met 3,2 procent

Het aantal mobiele klanten bij virtuele operators, oftewel mobiele aanbieders zonder eigen netwerk, is gedaald tot 6,6 miljoen. In de zes maanden tot en met september daalde de Nederlandse markt met 3,2 procent. 32 procent van alle simkaarten wordt nu geleverd door een aanbieder zonder eigen netwerk, blijkt uit het kwartaalrapport van Telecompaper.

In de zes maanden tot september vertoonden de virtuele merken die eigendom waren van bedrijven met eigen netwerk de sterkste daling. Ze verloren 8,6 procent van hun klanten verloren ten opzichte van het eerste kwartaal van 2017 tot een totaal van 3,25 miljoen gebruikers eind september 2017. Deze daling was voornamelijk te wijten aan twee merken die de markt moesten verlaten, namelijk Ziggo Mobiel, dat volledig werd geïntegreerd in het mobiele merk Vodafone. Daarnaast heeft Telfort het moeilijk in de consumentenmarkt en is het merk klanten aan het verliezen. Bij Hollandsnieuwe daalde het aantal simkaarten als gevolg van rapportageaanpassingen bij VodafoneZiggo.

Daartegenover vertoonde het MVNO-marktsegment eind september 2017 een groei van 2,7 procent tot een totaal van bijna 3,4 miljoen simkaarten, of 51 procent van de totale virtuele operator markt. De groei was afkomstig van de zogenoemde no-frills spelers, het zakelijk segment en het etnische segment.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug