Deel dit artikel
-

Marktplaats: ‘Naar een afgeronde deal in vijf minuten’

Het ultieme doel van Marktplaats is het platform zó in te richten dat het opzetten en afronden van een transactie niet langer hoeft te duren dan vijf minuten. “En dat met een glimlach”, zegt directeur Olivier van Duijn.

Hiertoe werkt het handelsplatform sinds enkele maanden ook met technologie van moederbedrijf eBay. Van Duijn vertelt Emerce dat het daarbij zwaar leunt op machinelearning. “Als iemand een advertentie aanmaakt herkennen wij direct het object op de foto en geven een suggestie voor de productcategorie en een prijsadvies op basis van de vraagprijs van vergelijkbare producten die op dat moment op Marktplaats staan.”

Wat hij beschrijft is nog toekomstmuziek. Hoe lang het duurt voordat dit werkelijkheid is, kan hij niet precies inschatten.

Intern staan de signalen in ieder geval op groen. “De focus van de organisatie is veranderd van oriëntatie op businessunits naar een Customer Journey.” Dat heeft het proces van productontwikkeling aanzienlijk versneld. “Om je een idee te geven: twee jaar geleden deden we gemiddeld vijf nieuwe releases per week, nu halen we er soms wel honderd. Mede omdat we dual track agile werken.”

Met die nieuwe opzet kan het team beter inspelen op wat gebruikers willen. Dat zijn niet alleen de kopers en verkopers, maar ook bedrijven die op Marktplaats zitten en het bedrijf zelf. “We zijn van ‘lean back’ naar ‘lean in’ gegaan, een veel actievere houding.”

Deze nieuwe werkwijze zorgt ervoor dat Marktplaats afgelopen jaar een nieuwe chat-achtig berichtensysteem kon invoeren, betalen met Ideal en onlangs Gelijk Oversteken.

Heeft Marktplaats last van de handelsfunctie in Facebook? Van Duijn geeft aan dat dit niet het geval is en lepelt zijn eigen cijfers op. “We bedienen nu 8,2 miljoen gebruikers per maand. Dat is twintig procent meer dan vorig jaar, wat toen al heel veel was. Ook komend jaar investeren we in verbreding en verdieping om alle gebruikers nog beter te kunnen bedienen. De markt lijkt alleen maar groter te worden.”

Foto: Kei Cheung Photography (cc)

Dit bericht is 96 keer gedeeld

2 Reacties

Jo

@Marktplaats,

Dat is dus echt het verkeerde doel. Jullie doel moet zijn:

Het ultieme doel van Marktplaats is het platform zó in te richten dat je NIET OPGELICHT wordt en een 100% geld terug garantie hebt mocht je wel opgelicht worden.

Dat is wat je gebruiker wil. Niet zo snel mogelijk handelen. Maar veilig handelen.

Verplaats je focus op iets dat dus zinvoller is, veiligheid op je platform!

Rehman

een Ander belangrijke doel doel zou ook moeten.
Een voorbeeld nemen van moederbedrijf om zeker Verkoper en eventueel (kopers) te beoordelen wat wel bij ebay gebeurt. Op deze manier zie het reputatie van verkoper is ook minder fraude.

Voor de rest ben ook ook eens met bovenstaande bericht van Jo.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond