Deel dit artikel
-

Masterplan winkelleegstand: gamechangers gevraagd

Het probleem van leegstaande winkelpanden kan alleen opgelost worden door samenwerking op lokaal, regionaal en provinciaal niveau door marktpartijen en overheid. Dit is de belangrijkste conclusie van het rapport Winkelgebied van de Toekomst dat Detailhandel Nederland vandaag presenteert.

Het onderzoek Winkelgebied van de Toekomst, uitgevoerd door Platform31 presenteert meer dan vijftig maatregelen die winkelleegstand op moeten lossen. Makelaars, vastgoedeigenaren, projectontwikkelaars, winkeliers, gemeenten en provincies gaan zich inzetten om de winkelgebieden aantrekkelijk te houden.

Detailhandel Nederland wil dat gemeenten het aantal winkelgebieden met twintig procent inkrimpen. De winkelleegstand is de laatste jaren flink toegenomen. In sommige gemeenten staat meer dan twintig procent van de winkelpanden leeg

Niet verrassend wordt in het rapport (pdf) ruime aandacht besteed aan de digitalisering van de samenleving. Die zal naar verwachting een grotere impact hebben op winkelgebieden dan het internetwinkelen op zichzelf.

De belangrijkste constatering is dat fysieke winkels in de non-foodsector grote omzetdalingen hebben gekend sinds 2008. Met name de branches bouwen en wonen (-31 procent), consumentenelectronica (-28 procent) en huishoudelijke artikelen (-27 procent). De omzet van de foodsector bleef de laatste jaren, ondanks de recessie, gestaag doorgroeien en kende een totale stijging van 4 procent. Supermarkten pakten daarbij een stevig marktaandeel van de overige foodwinkels.

Onder invloed van de digitalisering is de retailsector zich aan het ontwikkeling van een single channel markt, naar een omni-channel-markt. Vanuit de consument geredeneerd. De uitdaging voor retailers is om zich zelf als het ware om de klant heen te organiseren. Toch lukt het vooralsnog nog maar weinig bedrijven om de slag naar een omni-channel strategie te maken. Nederlandse voorlopers zijn Coolblue, Bol.com en Albert Heijn. De verwachting is dat meer winkel(keten)s zullen volgen, maar het is voorlopig wachten op echte game changers

Winkels verdwijnen dus niet uit het straatbeeld, maar zullen deels wel een andere functie krijgen en internettechnologieën inzetten om de winkelbeleving te vergroten. Ditzelfde geldt voor winkelgebieden als geheel. In winkels kunnen we zaken verwachten als interactieve passpiegels, tablets om zelf eten en drinken te bestellen en gepersonaliseerde aanbiedingen op de  smartphone. Voor winkelgebieden als geheel kunnen op basis van data-analyses aanpassingen in de routing, het straatmeubilair en de verlichting worden gedaan, brancheringsbeslissingen worden genomen en winkeltijden aangepast.

Waarschijnlijk stimuleert de digitalisering de verdere filialisering van winkelgebieden. Grote
winkelketens hebben (vaak) een sterke online en offline aanwezigheid en voldoende (marketing) middelen voor de juiste research & development om de aandacht van hun doelgroep te grijpen. Het voortdurend actief zijn op diverse marketing- en verkoopkanalen vergt een flinke investering, dus schaalvoordelen spelen bij omni-channel retail een belangrijke rol.

Deel dit bericht

4 Reacties

Arjan

De eigenaren van winkelpanden en bedrijfshallen lijken het allemaal niet te interesseren. Ik heb al 2 jaar geleden diverse eigenaren gevraagd om een pand te huren , maar dan voor een lagere prijs eventueel tot een “echte” huurder zich aanmeldt, niemand had toen interesse, de panden staan tot op heden nog leeg.

Jeffrey Zanoni

vraag me af of ze echt zo blind zijn voor de oplossing?

huidige huurders proberen ze in deze tijd nog flinke huurstijging door de strot te duwen met daarnaast wurgcontracten…

Ik zou zelf beginnen met flex contracten om de twijfelaars binnen te trekken en daarnaast de huurprijzen zelf eens goed onder de loep te nemen.

@Arjan: zelfde verhaal hier; heb ook geinformeerd voor tijdelijke huur tot ze iemand vonden maar daar was niemand voor te porren. nu staat nog steeds de ruimte leeg

genoeg oplossingen als je het mij vraagt

Z.Eur

Natuurlijk is de vastgoedmaffia uit NL opzoek naar een gamechanger die alles kan veranderen mits de huren maar niet omlaag hoeven. Ik ben ook op zoek naar iemand die alles voor mij gaat fixen zonder dat ik er maar iets voor hoef te doen. Nog niet gevonden trouwens….
De vastgoed maffia dacht alle touwtjes in handen te hebben en dat de bomen tot in de hemel zouden doorgroeien.
Maar na professioneel vrijwel alle kleine middenstand de strot te hebben omgedraaid via onbetaalbaar hoge huren, blijft enkel het treurige ABCtjs van de bekende ketens over.
En welke klant wil nu nog gezellig gaan winkelen als zij/hij toch overal dezelfde eenheidsworst van haar/zijn woonplaats tegenkomt?
Maar blijkbaar heeft de vastgoedbranche nog voldoende vet om het lijf om winkels maar gewoon leeg te laten staan totdat er iemand komt die wel de gevraagde huurprijs wil ophoesten.

gerben klop

De game changer is te vinden in de implementatie van een 360 aanpak. Een daadwerkelijk pragmatische oplossing voor het slaan van de noodzakelijke bruggen tussen on en offline.
Op basis van een collectieve gedachten gang zullen winkel en stadscentra de kracht van van een fysieke winkel met de kracht van online in hun voordeel kunnen omzetten.
Lees meer over deze aanpak op http://www.xxess360.com

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond