Deel dit artikel
-

‘Winkelstraat niet klaar voor digitale consument’

Om winkelstraten en -gebieden klaar te maken voor de klant in 2020 is integrale samenwerking nodig. De volledig digitaal georiënteerde consument biedt juist voor winkels en winkelstraten heel veel kansen. Maar dan moet trefzeker ingespeeld worden op de veranderende consumentenbehoeften. Tot die conclusie komt de expertgroep De Nieuwe Winkelstraat van het onderzoeksprogramma Shopping2020.

In te veel gemeenten ontbreekt het volgens de expertgroep nog aan een visie op de toekomst van de winkelstraat. Retailers, horeca, overheid, kunst en cultuur, beleggers, ontwikkelaars en vele anderen moeten de handen krachtig ineen slaan, want al deze partijen spelen een belangrijke rol in deze opdracht. Bij dit proces is de supervisie en verbindende rol van de lokale overheid nodig. Ten onrechte wordt nog altijd verondersteld dat de markt het zelf kan regelen.

Als dit proces op zijn beloop wordt gelaten, zijn de maatschappelijke gevolgen enorm, stellen de experts in hun studie. Dat uit zich in toenemende leegstand, onaantrekkelijke steden en dorpen, verloedering en sociale onveiligheid.

Gemeenten moeten een actieprogramma ‘Winkelgebied 2020’ ontwikkelen. Dat moet als kompas dienen om een complexe situatie met talloze belangen en betrokkenen in beweging en op koers te krijgen. Alle experts zijn ervan overtuigd dat consumenten winkelgebieden ook in de nabije toekomst graag blijven bezoeken. Off- en online winkelen zullen in 2020 zijn verweven en gaan naadloos in elkaar over: er is sprake van total retail.

Ter inspiratie heeft de expertgroep vijf (winkel)plekken omschreven die in 2020 kansrijk zijn voor retailers. Optimale aantrekkingskracht ontstaat door meer belevingswaarde toe te voegen aan stadscentra (Surprise & Shop) en het verhogen van het serviceniveau in wijkwinkelcentra (Service & Shop).

Plekken die nu nog (te) beperkt in beeld zijn, maar wel veel potentie hebben, zijn high traffic locaties als stations en vliegvelden (Travel & Shop), plaatsen waar veel mensen werken of studeren (Work & Shop) en plekken waar een ‘verhaal’ de aantrekkingskracht op de bezoeker genereert, zoals een evenement of thematisch winkelpark (Story & Shop).

De expertgroep pleit ook voor meer flexibiliteit in regelgeving, waardoor bijvoorbeeld combinaties van horeca en retail een kans krijgen. Nu werkt het regelsysteem defensief, terwijl offensief het credo moet zijn. Bestemmingsplannen moeten combinaties van functies in de binnenstad faciliteren in plaats van hinderen. Het proces dat op gang moet komen, vraagt ook flexibiliteit van andere partijen. Verhuurders moeten kortere huurperiodes accepteren en retailers moeten zich voorbereiden op snellere wisselingen van locaties.

Het rapport van de expertgroep Politiek-Juridisch van Shopping2020 is voor iedereen gratis te downloaden.

Deel dit bericht

4 Reacties

Jeroen Bos

Pffffffffff, eindelijk is dan de waarheid boven water….. Kom op mensen, maar het alle respect, daar is geen werkgroep voor nodig om tot die conclusie te komen. Een handjevol gemotiveerde studenten en een goede vragenlijst de winkelgebieden insturen had hetzelfde resultaat opgeleverd. Al in 2004 ( tien jaar geleden ) werd al in diverse engelse publicaties geroepen dat dit integraliteit vraagt. Mijn engelse vakgenoot Martin Newman stond destijds, net als ik, al te prediken in de woestijn van ongelovigen. Sorry Emerce, maar deze open deur is wel erg groot. Gras is namelijk ook gewoon groen en water nat……

Maarten

Sowieso riekt dat hele Shopping2020 naar geldverkwisting.

De rapporten die de “expert”groepen tot nu toe hebben uitgebracht trappen allemaal alleen maar open deuren in met gevatte clichés. Omdat je natuurlijk nog helemaal niet kunt weten hoe de klant in 2020 shopt is het wel zo veilig er ook nog maar geen uitspraken over te doen.

Als je alleen al kijkt naar de commissie van aanbeveling vraag ik me af hoeveel dit geintje ons kost:
https://www.shopping2020.nl/view.php?action=view&Pagina_Id=3

gerben klop

De game changer is te vinden in de implementatie van een 360 aanpak. Een daadwerkelijk pragmatische oplossing voor het slaan van de noodzakelijke bruggen tussen on en offline.
Op basis van een collectieve gedachten gang zullen winkel en stadscentra de kracht van een fysieke winkel met de kracht van online in hun voordeel kunnen omzetten.
Lees meer over deze aanpak op http://www.xxess360.com

Bert

Telkens weer wordt gedacht dat dé oplossing ligt in (nog) duurdere programma’s, zoals Het Nieuwe Winkelen, Shopping2020. Kern is dat lokale winkeliers en winkelcentra gaan samenwerken en weer proberen aan te sluiten bij de hedendaagse behoefte van de consument.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond