Meer marketingbudget naar chatbots en apps in 2019
Bedrijven verwachten volgend jaar meer te zullen investeren in chatbots, mobiele apps en hun website. De meeste investeringen zijn erop gericht om de juiste klant te kunnen vinden en deze dan te benaderen.
Dat blijkt uit het Data Driven Marketing Onderzoek 2018 dat DDMA vandaag publiceert. DDMA is de branchevereniging voor bedrijven die actief zijn met data en marketing.
Genoemde investeringen zijn onderdeel van een culturele verandering waar veel organisaties doorheen. Veertig procent van de ondervraagden zegt afgelopen jaar aandacht te hebben besteed aan het realiseren van een datagedreven cultuur. Dat stelt hen in staat om effectiever te communiceren en meer inzicht in de klanten te krijgen. “Hieruit kunnen we opmaken dat dit jaar meer nadruk lag op efficiëntie dan op groei”, aldus de onderzoekers.
Gevraagd naar de investeringsplannen voor 2019 geeft het merendeel van de respondenten aan geld te steken in kanalen. Dat omvat chatbots, mobiele apps, website, socialmedia en e-mail. “Een meerderheid (59%) verwacht dat het budget voor chatbots in 2019 zal stijgen en bijna de helft (46%) verwacht dan ook chatbots te gebruiken.”
“Hoe groter de organisatie, hoe meer chatbots al worden ingezet: gemiddeld dertien procent bij kleinere bedrijven (<100 medewerkers) versus 39 procent bij grotere organisaties. In 2019 verwacht 61 procent van de grotere bedrijven een chatbot te gebruiken, tegenover 31 procent van de kleinere bedrijven.”
Overigens geven de partijen die chatbots al inzetten ruiterlijk toe dat er daarbij nog niet echt sprake is van persoonlijke communicatie. Ondanks het meest directe contact dat mogelijk is, is de communicatie niet-gepersonaliseerd:
Duidelijk is ook dat massamedia als radio en televisie het in 2019 weer zwaar krijgen. Het kopje ATL (‘above the line’) geeft weer dat 21 procent budgetdaling verwachting. Dat is meer dan de groep die stijging verwacht. Marketeers beginnen de voorkeur te geven aan efficiëntere en beter meetbare kanalen.
Foto: tukulti (cc)
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond