Deel dit artikel
-

Meer reclamebudget naar mobiel dan kranten in Engeland

In Engeland wordt dit jaar het punt bereikt waarbij adverteerders meer geld uitgeven aan internetreclame op mobiele dragers dan bij kranten.

Dat punt moest een keer komen aangezien de bestedingen bij gedrukte kranten rap afnemen en de reclameuitgeven op mobiel toenemen. Onderzoeker eMarketer maakt deze trend inzichtelijk met cijfers.

Adverteerders gaan in 2014 negentig procent meer uitgeven aan reclame op mobiele kanalen. Het bestede bedrag loopt op tot 2,26 miljard pond. Bij kranten daarentegen de advertentie-inkomsten met vijf procent tot 2,09 miljard.

Het is niet verrassend dat reclame op mobiele dragers zo snel aan populairiteit wint. Tot dit jaar waren de meeste bedrijven huiverig om überhaupt geld te investeren in die ‘nieuwe kanaal’. Er waren weinig benchmarks om de verwachtingen mee te staven. Het sentiment slaat, ook in Nederland, om nu het besef diep doordringt hoeveel tijd consumenten met hun telefoon en tablet doorbrengen.

Google zei afgelopen week bij monden van CMO Nikesh Arora nog dat het verwacht dat er op enig moment meer wordt verdiend met reclame op mobiel dan met vast internet.

Mobiele reclame is op dit moment goed voor 36 procent van de groei van de wereldwijde reclamemarkt. Televisie is de nummer twee, met 34 procent groeibijdrage. Reclame op mobiele dragers is in 2016 goed voor 7,7 procent van alle mediabestedingen, aldus recente cijfers van ZenithOptimedia.

Foto: Robert Donovan (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond