Deel dit artikel
-

Mobiele bellers zien af van reclame

Zeventig procent van de mobiele bellers vindt platte reclame op mobiele telefoons onacceptabel. Bedrijven als Martinair, Procter & Gamble en Coca Cola denken echter met gesponsorde en nuttige applicaties toch hun boodschappen uit te kunnen venten.

Uit een onderzoek van Harris Interactive afgelopen voorjaar blijkt dat 65 procent van de mobiele bellers niet overspoeld wil worden met reclame-sms, banners en andere ‘beeldschermkapingen’ met commerciële boodschappen. Dat wordt als te indringerig ervaren.

Volgens Amerikaanse de uitgave AdWeek zoeken geraffineerde marketingmachines als Procter & Gamble, AT&T en Coca Cola hun heil daarom nu bij downloadbare telefoonaplicaties, die al dan niet in contact met internet staan.

Volg de traitleet

P&G, bijvoorbeeld, liet een programmaatje maken voor winkelende dames die willen weten welke make-up bij hun garderobe passen. In het telefoonprogramma, gesponsord door een P&G-merk voor make-up, kan de vrouw aangeven welke kleur kleren, schoenen en sieraden ze zoekt bij bepaalde make-up tinten, of andersom.

Telecombedrijf AT&T liet een applicatie maken voor bezoekers van de slopende Ironman triatlon. Deze wedstrijd duurt tussen de 8 tot 20 uur. AT&T’s telefoonprogramma vertelde aan de supporters hoe laat een sporter zich bij welk controlepunt meldde. Aan de hand daarvan konden de supporters zich langs het parcours opstellen om hun atleet toe te juichen.

De volg- en juich-applicatie van AT&T noteerde 15.000 belangstellende gebruikers, die geconfronteerd werden met 100.000 merkimpressies.

Mobiele reisgidsen van Martinair

In Nederland zijn vergelijkbare applicaties bekend. Luchtvaarmaatschappij Martinair publiceerde vorige week een mobiele reisgids voor passagiers die naar Miami, Havana en Curaçao vliegen. Reizigers kunnen via hun telefoon lokale bezienswaardigheden, horeca-gelegenheden en winkeltips raadplegen. De technologie is ontwikkelde door Steape, de reisinformatie is afkomstig van reismagazine Surprise Tickets http://surprisetickets.nl/ .

Andere lokale voorbeelden zijn: de Pathé-filmgids, en veelomvattend mobiel naslagwerk van de Gouden Gids en de digitale plattegrond en programmagids die voor cultuurfestival Lowlands werd ontwikkeld.

Ondanks de signalen dat consumenten liever iets nuttigs op hun toetsel ontvangen dan algemene reclameberichten besloten Vodafone en Telefónica een minderheidsbelang te nemen in Amobee. Amobee is een distributeur van mobiele reclame.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond