Deel dit artikel
-

Moeder Media Markt neemt belang in iBood

Het moederbedrijf van Media Markt en Saturn neemt een strategisch belang in het Nederlandse iBood. “Op termijn kunnen we groeien tot een bedrijf van 500 miljoen euro”, klinkt de ambitie van directeur Jöran Prinssen.

Dat hebben de partijen zojuist bekendgemaakt. De investering komt niet helemaal als een verrassing, omdat Metro Group en iBood al drie jaar om elkaar heen dansen. De Duitsers hebben ooit de intentie gehad het Nederland bedrijf voor dagaanbiedingen helemaal te kopen. De liefdesverklaring krijgt vooralsnog gestalte in de vorm van een participatie en groeifinanciering.

Hoeveel geld met de transactie is gemoeid, houden de bedrijven voor zich.

De transactie kwam halverwege vorige maand rond. Sinds dat moment is iBood in een volgende versnelling geraakt. Prinssen zoekt 35 nieuwe mensen om zijn team van nu 45 à vijftig man te versterken. “Op alle fronten, van inkopers tot campagnemanagers tot IT. Alles om het bedrijf naar de volgende fase te brengen.”

iBood is de tweede grote strategische participatie voor Metro Group. Redcoon is de andere strategische pijler die de online strategie van de Duitsers vorm moet geven. Redcoon, en nu iBood, worden niet geïntegreerd met Media Markt en Saturn maar ieder met hun afzonderlijke proposities naast elkaar. iBood is een van Europa’s grootste sites met dagaanbiedingen.

Metro Group heeft een aparte tak ingericht binnen het bedrijf opgericht om de digitale groei te begeleiden en versnellen. Zodoende verdwalen de Nederlanders niet in de organisatie en haar online ambities. Het omgekeerde blijkt waar. Prinssen sprak al met Media Markt, Redcoon en Saturn om samenwerkingen af te tasten. “We worden warm ontvangen.”

Concreet wordt gedacht aan cross- en upselling tussen de verschillende winkelsformules. “Onze klanten zouden hun bestelling kunnen gaan ophalen bij een Media Markt en daar te plekke bijvoorbeeld nog een speciaal aanbod kunnen krijgen.”

Maar die crossmediale benadering was voor Metro Group niet het enige of belangrijkste punt om te investeren in iBood. De Duitsers erkennen de expertise van iBood om actieve online communities in te richten. Metro Group heeft veel klantgegevens, maar is zelf niet in staat daar actieve klantgroepen van te maken. Daarvoor worden de Nederlanders ingevlogen.

Prinssen: “We blijven onafhankelijk opereren maar kunnen wel gebruik maken van het bereik en de inkoopprocessen van Metro Group. De supply chain wordt echt tien keer makkelijker.”

Hij wil de kapitaalinjectie gebruiken om zijn bedrijf te laten groeien buiten de primaire markten in de Benelux, Duitsland en Polen verder uit te breiden.

Om die markten te bedienen en over een paar jaar een omzet van 500 miljoen euro te maken, werkt iBood al een jaar aan een nieuwe site. “Daarmee kunnen we meer verticals inrichten. Metro Cash & Carry koopt jaarlijks voor een miljard euro aan wijn in. Daar kunnen wij op aanhaken met een wijnaanbiedingen. En we willen ons serviceniveau zo goed proberen te maken als dat van Coolblue. Zij zijn nu eenmaal de koning van service.”

Media-Saturn zag de online omzet in de eerste negen maanden van 2013 met driekwart groeien tot 848 miljoen euro. Een kleine zes procent van de concernomzet was in die periode toe te wijzen aan de digitale kanalen.

Foto: Clemens Vogelsang (cc)

Deel dit bericht

5 Reacties

Leonard wolters

Wow. Well done.

Blijft een super concept wat over de jaren heen consistent blijft. Nogmaals het bewijs dat simplicity echt key is

xxxMaverick

Over dat service verhaal: dan hebben ze een lange weg te gaan. Lees op internet over de service van ibood en het is om te huilen helaas. Ook mijn persoonlijke ervaring trouwens

Aron

Leuk om te lezen dat ze nog zoveel ambitie hebben

@xxxMaverick
De reviews online zijn juist erg sterk?
http://www.trustpilot.com/review/www.ibood.com

Mojo

Alleen jammer dat Ibood het momenteel zo slecht doet met leveren van producten en geen informatie geeft aan de klanten… zooooo slecht

Arjan

ibood kan wel sluiten als ze zo door gaan , veel bestellingen komen veel te laat aan , ook communicatief is het 1 grote puinzooi, er wordt gewoon niks gemeld over levertijden etc. En als er dan toch iets komt is het een zoethoudertje.

Oja, iets wat wel heel snel gaat is het afschrijven van het bedarg dat je moet betalen 😉

Jammer, hoe je van 5x beste site van het jaar kan zakken naar totale wanorde.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond