Deel dit artikel
-

Moeder MediaMarkt verviervoudigt online omzet

Het moederbedrijf van MediaMarkt rapporteert voor het eerst online resultaten. Metro Group boekte in het afgelopen jaar een omzet van 169 miljoen euro met webhandel.

De overname van online shop Redcoon brengt Metro Group op stoom wat zijn online ambities betreft. Het concern ziet zijn omzet in een klap met een factor vier toenemen met het betreden van het digitale winkelgebied.

Vanochtend publiceerde Metro Group, moederbedrijf van onder meer MediaMarkt en Saturn, de financiële resultaten over het derde kwartaal. Daaruit bleek voor het eerst hoe het presteert op het online terrein.

De digitale omzet steeg van 43 miljoen euro vorig jaar tot 169 miljoen euro in de negen maanden tot oktober. Die stijging komt overwegend op het conto van Redcoon. Metro Group zelf had amper digitale verkoopkanalen en worstelt vooral met de wijze waarop het een online strategie optuigt en daarna implementeert.

Eerder dit jaar formuleerde Metro Group de ambitie om in 2015 voor een miljard euro te verkopen via het web. Dat betekent dat het de omzet op zijn minst moet verdubbelen. Immers, Redcoon had in 2010 een verkooptotaal van 402 miljoen en de andere activiteiten van Metro Group komen nog niet tot de helft daarvan.

De groei moet komen uit overnames, een groeipad dat volgend jaar actief zou worden ingeslagen. Afgelopen zomer was er sprake van dat de Duitsers het Nederlandse iBood zouden overnemen. Dat liep toen spaak vanwege interne strubbelingen bij het Duitse management.

Vooralsnog zijn de digitale bijdragen een druppel op een gloeiende plaat. Metro Group boekte in het jaar tot het derde kwartaal een omzet van 47 miljard euro, een daling van 0,2 procent. Omgerekend draagt het online kanaal daar voor nog geen half procent aan bij.

Foto: Clemens v. Vogelsang (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond