Deel dit artikel
-

Multi-channel retailers worden dominant

Multi-channel retailers gaan de online consumentenmarkt domineren. Dat zegt Giga Information Group . Volgens het onderzoeksbureau zal in Amerika de b-to-c omzet stijgen naar 233 miljard dollar in 2004. Dat is dan 3 procent van de totale consumentenbestedingen. In 1999 werd er in de VS voor 25 miljard dollar online verkocht.

In 2002 zal de b-to-c omzet zo'n 152 miljard dollar bedragen. Daarna vlakt de groei af, verwacht Giga. Consumenten zullen onverminderd online blijven zoeken naar productinformatie, zegt Giga. Maar het sluiten van de transactie zal toch voor een groot deel in de winkels plaats blijven vinden omdat men daar de producten kan aanraken en direct kan meenemen. Dat zou dan in het voordeel van de click-and-mortar bedrijven zijn.

Multi-channel bedrijven zoals de vliegmaatschappijen en aandelenhandelaar Charles Schwab zorgden voor eenderde van de online omzet in 1999. Andere retailketens als Wal-Mart beginnen nu ook serieus werk te maken van hun online winkel, en daarom verwacht Giga dat in 2002 tweederde van de markt in handen van zulke multichannel retailers zal zijn.

Ook zullen andere productsegmenten gaan opkomen. Nu zijn het vooral computers, reizen, aandelen, boeken, cd's en producten op veilingen die online verkocht worden. Het aandeel van die categorieën zal teruglopen van 75% nu naar ongeveer de helft van alle online omzet. Sterk in opkomst zijn, aldus Giga, speleegoed, auto's, cadeautjes, verzekeringen, huizen, kruidenierswaren en overheidsdiensten

Deel dit bericht

2 Reacties

Jeroen Remijnse

Multi-channel retailers hebben het voordeel dat ze zowel online als offline service kunnen verlenen. In de online wereld wordt vaak vergeten dat consumenten niet alleen voor prijs gaan, maar ook voor naamsbekendheid (en daarmee vertrouwen), service en gemak. Ik denk dat multi-channel retailers hier makkelijker op in kunnen spelen.

Richard Telussa

Wat betreft de B-to-C handel ben ik het eens dat hier de grote knallers nog gaan komen. Waar ik het minder mee eens ben, is de opmerking dat het grootste gedeelte nog via winkels zal verkocht worden. Misschien in de aanloopfase, later zal dit steeds minder worden. Onze zakelijke partner heeft ruim 40 jaar ervaring met het 'on-line' shoppen. De belangrijkste redenen voor de consument om daar te kopen was niet de uitstraling van de catalogus of de verpakking van het produkt (High Tech), maar de service, de 100% tevredenheidsgarantie, het persoonlijke contact wat de klant met diegene die hem/haar naar de catalogus had doorverwezen (High Touch). Er is voor het merendeel van de on-line stores geen wezenlijk verschil tussen elkander. Bij elke klant is de afstand tussen hen en de aanbieders maar zo'n 40 cm. Wat bindt de consument dan blijvend aan die ene store? High Touch is het toverwoord. Dit alles gecombineerd met een enorm voordeel wat andere aanbieders niet kunnen bieden, zorgt voor ontzettend loyale klanten. Nu zult u misschien zeggen "Dit gaat niet werken, laat maar eerst eens zien". Dit gaat ook gebeuren, met een aantal pioneers wordt op dit moment de start-up voorbereid voor Europa, welke in het laatste kwartaal gefaseerd zal plaatsvinden. Hoe u hier persoonlijk uw voordeel mee kan halen?Neem eens contact op….

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond