Deel dit artikel
-

Nederland kijkt meer on demand tv dan live

Nieuw onderzoek van Multiscope laat zien dat het aandeel in kijkminuten voor video on demand groter is dan lineaire televisie. “Een kantelpunt in de mediawereld”, aldus John Kivit.

Voor het eerst wordt er langer naar diensten als NPO Start, Videoland, RTL XL, Netflix en Amazon Prime Video gekeken dan naar de reguliere uitzendingen van NPO, RTL en SBS. Netflix en YouTube zijn goed voor meer dan de helft van de kijktijd.

Dat komt naar voren uit de tweede meting van Multiscopes Smart Media Monitor, een onderzoek onder 3.600 Nederlanders.

“Per gebruiker wordt per dag 139 minuten besteed aan video on demand (+7 minuten). Het aantal kijkminuten van lineaire tv daalde naar 118 minuten (-5 minuten)”, aldus directeur John Kivit.

Multiscope vroeg niet naar welke programma’s, series, kanalen of influencers de respondenten kijken. Kivit: “Ga er maar van uit dat een kleine groep vloggers een groot deel van de mediatijd pakt en zijn er geld daar ook mee verdient, zonder dat ze zijn geaffilieerd aan tv-bedrijven.”

“Wat je hier ziet gebeuren is een kantelpunt dat vergelijkbaar is met toen online groter werd dan offline en toen mobiel internet dominant werd.”

Deel dit bericht

1 Reactie

Mathieu Raemaekers

Wat optelsommetjes:

Video on Demand: 27 % / 139 minuten.
Lineaiere TV: 24 % / 118 minuten.
Samen: 51 % / 257 minuten = 4,3 uur.

De rest dus: 49 % / 247 minuten = 4,1 uur.

Samen: 100 % / 504 minuten = 8,4 uur.

Gemiddeld hangen we per dag dus een
dikke 4 (vier) uur achter een ‘televiisiescherm’…
En ruim 8 (acht) uur achter een ‘kijkscherm’…
Wat een toestanden…

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond