Deel dit artikel
-

‘Nederland niet geïnteresseerd in click & collect’

De grote meerderheid van de Nederlandse consument heeft totaal geen interesse in click & collect: online bestellen en offline ophalen.

Zeventig procent zegt dit helemaal of vrijwel nooit te doen, blijkens cijfers van een nieuw Europees onderzoek van Forrester Research. Slechts elf procent zegt deze bestel- en leveroptie altijd te gebruiken wanneer hij geboden wordt.

Duitsers zien helemaal geen brood in click & collect.

Europa’s gemiddelde ligt op 46 procent ‘Nooit’ en 37 procent die voor ‘Soms’ en ‘Vaak’ kiest.

De consumenten díe gebruik maken van click & collect hebben volgens Forrester ook torenhoge verwachtingen. Zeker als ze bestellen bij winkels die een offline filiaal hebben. “Negenenvijftig procent verwacht dat zijn online order binnen een uur na bestelling klaarligt in de winkel om af te halen.”

Veel Nederlandse winkels leveren hun internetbestelling uit met de snelheid van een internetorder: een dag na het plaatsen van de order.

Foto: Hans Sickler (cc)

Deel dit bericht

7 Reacties

Freddy

Een betere titel zou zijn: Nederlanders iets minder dan gemiddeld geintereseerd in click & collect.

Arne

Kan iemand dit bericht ook aan Neckermann laten lezen?

jaap

*zucht*
Nou ben ik ook wel eens van de snelle conclusies, maar deze is wel heel erg kort door de bocht…

Dus volgens het staatje zijn ca 15.000 mensen bevraagd in die 6 landen. Als ze dat een beetje evenredig hebben verdeeld dan hebben ze dus 750 Nederlanders bevraagd. En dan 350 gevonden die nog nooit click en collect hebben gebruikt. Op een totaal aantal online kopende Nederlanders van ca 6 Mio.
Dus om dan te zeggen dat de ‘overgrote meerderheid van de Nederlanders’ niet geïnteresseerd is in Click en Collect…..Er is vast wel een statisticus die uit kan rekenen hoe waarschijnlijk de stelling dan is. Misschien wel kleiner dan de kans dat deze 350 mensen nog nooit iets online hebben gekocht bij een site die überhaupt click en collect aanbood? Dan ga ik er voor het gemak maar even vanuit dat afhalen bij een postkantoor of afhaalpunt niet ook onder click en collect valt?

Martin Bongers

Ben ik met jaap eens. Zelf ken ik een vers-webwinkelier die zijn klanten de optie gaf: thuis bezorgd of zelf afhalen bij een onbemand koel-afhaalloket? Die loketten heeft ie in 2 gemeenten staan. Wat bleek? Een ruime meerderheid van zijn klanten koos voor zelf afhalen bij zo’n loket.
Hieruit volg m.i. eens te meer dat enquêtes een andere uitkomst opleveren dan de werkelijkheid. (‘Zou u geld uit een muur halen?’ 99,5 % kiest voor een persoonlijke behandeling aan de bankbalie)

Roland Slegers

Eigenlijk moet je minimaal 1000 respondenten hebben en ook nog met een representatieve demografische verdeling om hier iets zinnigs over te kunnen zeggen. Maar hoeveel Nederlanders en in welke samenstelling gereageerd hebben staat niet in het stuk, dus weten we het niet en blijft het speculeren. Wij hebben dit soort zaken wel enkele keren zelf onderzocht en kwamen op zo’n 17%. Feit is dat de meeste consumenten het graag thuis afgeleverd willen hebben. Verder gaat het niet of je het één of het ander aanbiedt, maar allebei. Het gaat om keuzes, want de wens van de consument kan op elk moment anders zijn. Afhankelijk van het type aankoop, aankoopmoment, de agenda etc, etc. Overigens is het statement dat consumenten het allemaal snel willen ook een fabel. We hebben dit ook enkel keren onderzocht. Slechts 8% van de consumenten in NL koopt het product niet als het niet dezelfde of volgende dag geleverd kan worden. En dan betreft het vaak ook nog cadeaus, witgoed en in mindere mate levensmiddelen. Wil niet zeggen dat je snel leveren niet aan moet bieden. Ook hier geldt: biedt een diversiteit aan keuzes, maar wel alleen keuzes die op het moment van aankoop operationeel kunnen, want de consument wil transparantie, keuzes en betrouwbaarheid. Ze zijn ook bereid voor iets meer service iets meer te betalen, als is het maar een beetje. Het blijven tenslotte Nederlanders :-). Dit biedt wel weer mogelijk heden om met verzendkosten de vraag te sturen en de pieken uit de logistieke processen te halen (minder avond werk, de piek van de maandag afhalen etc). Dit omdat consumenten dan een aflever optie kiezen die èn kan èn die bij ze past, en dat is lang niet altijd de volgende dag. In 30% van de gevallen staat een bezorger voor een gesloten deur. Dit omdat de hele logistiek loopt te rennen (vaak ’s avonds) om de zendingen weg te krijgen en vervolgens 30% van de consumenten de volgende dag niet thuis is. Een groot deel van de zendingen kan gewoon de volgende ochtend gepicked en gepacked worden, of zelfs 1 of meer dagen later. Dat bespaard ook weer kosten in de keten. Stof tot nadenken dus. Ik zou zeggen: maak van de logistiek voor webwinkels een Sales Engine & Cost Saver!

Kega

Als wij deze cijfers in perspectief plaatsen van retailers met een groot winkelnetwerk, dan laat dat een hele andere uitkomst zien. De praktijk van meer dan 25 webshops voor retailers met veel winkels laat zien dat gemiddeld ca. 50% van de online orders in de winkel wordt afgehaald. Een groot gedeelte van deze consumenten koopt ook nog eens meer dan het product dat ze op komen halen.

Roland Slegers

Dat klopt helemaal Kega, onze cijfers zijn gemiddelden, bij grote retailers met veel offline filialen die deze slim inzetten wordt veel meer afgehaald, inclusief genoemde cross selling, dat betreft echter maar een beperkte groep retailers.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond