Deel dit artikel
-

Nederlander loopt warm voor Smart Home

Nederlanders geven steeds meer geld uit aan de Smart Home, oftewel huishoudelijke apparaten die in veel gevallen met apps zijn te gebruiken. Dat vertelde Tessa Holzenbosch van GfK gisteren op Emerce Tech Live!

Opvallend is dat de belangstelling vooral uitgaat naar slimme wasmachines. Daarvan is de omzet in het eerste kwartaal zowat verdubbeld.

Met Kerst was al duidelijk dat consumenten vaak bij smart home producten uitkwamen. De elektronicawinkels die zijn aangesloten bij brancheorganisatie UNETO-VNI constateerden toen al een forse verkoopstijging van producten en apparaten die gekoppeld zijn aan het internet en te bedienen zijn via smartphone of tablet. Vooral de belangstelling voor (streaming) media- en audioapparatuur en slimme beveiligings- en espressoapparaten neemt snel toe.

De populariteit van smart home producten is niet alleen te danken aan het gebruiksgemak, maar ook aan de mogelijkheid om energie te besparen. Dit verklaart bijvoorbeeld de snel toenemende verkoop van slimme thermostaten.

Het begrip Smart Home is wel breed geformuleerd. GfK rekent daartoe slimme LED lampen als die van Philips, maar ook audioproducten als die van Sonos. Smart tv rekent GfK niet langer tot de Smart Home. “Elke tv is slim”. De belangstelling voor Smart TV loopt bovendien terug.

Vorig jaar was term Smart Home bij een meerderheid van de Nederlanders nog altijd niet bekend. Dat is nog steeds zo. In vergelijking met 2015 stond de Nederlandse consument wel open voor Smart Home oplossingen. De interesse was gestegen van 51 naar 57 procent en nam vooral toe binnen de categorie Smart Beveiliging’: de behoefte aan een veilige thuisomgeving is duidelijk gestegen. “Mensen zijn bereid extra voor slimme beveiligingsproducten te betalen”, aldus Holzenbosch.

De markt bevindt zich nog wel in een duidelijke pushmodus, benadrukte Holzenbosch. “Er worden flink wat producten aangeboden, een kleine tweeduizend momenteel, maar uit zichzelf zullen consumenten nog niet vaak op zoek gaan naar specifieke oplossingen.”

Wereldwijd loopt vooral China voorop met de Smart Home, maar dat komt omdat veel fabrikanten daar gevestigd zijn, vertelde de GfK analiste. Toch zijn maar weinig consumenten vertrouwd met namen van bedrijven in deze sector. “Je komt voor de hand liggende namen als Samsung, Philips en Apple tegen, voor nieuwe partijen wordt het erg moeilijk om naamsbekendheid op te bouwen.”

Veel nieuwe Smart Home producten zijn tegenwoordig spraakgestuurd, maar op dit terrein laten Nederlanders het massaal afweten. “Maar een heel gering aantal mensen is vertrouwd met een stemassistent als Siri. Dat geldt zelfs voor gebruikers van iPhones.”

Foto: Peter Boer

Deel dit bericht

1 Reactie

Raymond - Smart Home Nieuws

Tsja, wat is de definitie van ‘smart home’. Volgens mij zoiets: “een verzamelnaam voor innovatieve bouwkundige en technologische toepassingen in- en- om een woonomgeving waarmee bepaalde zaken worden geautomatiseerd, verbeterd en- / of gemakkelijker gemaakt.”

Toch zal het snel gaan. Het zal klein beginnen met wat slimme lampen, een slimme thermostaat e.d. Maar zoals meestal zullen de ‘entertainment’ dingen de zaak versnellen: slimme audio / video systemen e.d. De slimme speakers: Google Home, Echo en HomePod zullen ook in veel Nederlandse huiskamers komen te staan.

Raymond

http://www.smarthomenieuws.nl

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond