Deel dit artikel
-

Nederlander wil meer grip op persoonlijke gegevens

Bijna negentig procent van de Nederlanders wil meer controle over wie welke data over hen verzamelt. Tweederde zegt daar totaal geen grip op te hebben, al wordt datagrazen op zich niet direct als iets schadelijks ervaren. Men vindt zijn vingerafdruk meer privé dan digitale sporen.

De nieuwe Privacy Monitor van branchevereniging DDMA laat zien dat Nederlanders snappen dat ze ook profijt hebben van het verstrekken van persoonlijke gegevens. De dienstverlening van bedrijven aan hen kan er beter door worden, bijvoorbeeld. Dat houdt echter niet in dat, dat men ongeremd zijn gedrag, informatie en intenties laat meten.

Uit de jongste editie van de jaarlijkse privacymonitor spreekt, dat mensen hun bereidheid om data te delen sterk laten afhangen van de manier waarop organisaties met data omgaan. Hoe veilig iemands gegevens zijn, is hierbij het meest bepalend (66%) en ook de reden waarom gegevens gevraagd worden (63%) en het soort gegevens waar het om gaat (63%) spelen een grote rol. Vrijwel iedereen wil dat organisaties van tevoren duidelijk maken wat de voordelen zijn van data­uitwisseling, maar toch beïnvloedden deze voordelen bij slechts 21% de deelbereidheid.

Tweederde van de Nederlanders heeft het idee dat hij weinig grip heeft op wat er met hun gegevens gebeurt. Vrijwel iedereen (96%) vindt het belangrijk om te kunnen kiezen hoeveel en welke gegevens ze willen delen. Mensen handelen overigens niet altijd naar deze behoefte.

De coronacrisis heeft er voor gezorgd dat de helft van de mensen (48%) meer nadenkt over het delen van data. 57% van de Nederlanders maakt zich hierbij zorgen over privacy. Dit percentage is even hoog als twee jaar geleden. Minder dan de helft (42%) vindt dat privacywet AVG voor betere gegevensbescherming zorgt. Niet iedereen is daarbij op de hoogte van de rechten die zij aan deze wet ontlenen: 60% weet dat hij of zij elke organisatie kan vragen om zijn of haar persoonlijke gegevens in te zien. Dat is niet wezenlijk anders dan vorig jaar.

De techgiganten hoeven overigens niet veel te vrezen van de Nederlander. Die beschouwt zijn vingerafdruk namelijk als veel ‘geheimer’ dan zijn IP-locatie, surfgedrag, aankoopgegevens en socialmediagebruik.

Foto: jakub (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond