Deel dit artikel
-

‘Nederlanders nog niet comfortabel met online winkelen via smartphone’

Nederlanders schuwen het kopen via mobiele apparaten als smartphones en tablets. Slechts 20 procent van de ondervraagde consumenten kocht afgelopen jaar in vergelijking met het jaar ervoor vaker producten op hun smartphone en 22 procent via de tablet. Dat stelt Accenture na internationaal onderzoek. 

Wereldwijd ligt het gemiddelde op 41 (smartphone) en 31 procent (tablet). Ook gaf slechts 38 procent van de gebruikers aan het makkelijk te vinden om een aankoop op deze manier te doen (versus 48 procent wereldwijd).

Wel zien Nederlanders de mobiele telefoon als een handig middel om tijdens het winkelen te gebruiken. Het direct ontvangen en verzilveren van kortingscodes en acties, het lokaliseren van items of het bestellen van producten die uit de voorraad zijn, zijn functies die shoppers graag willen zien. Deze opties zijn nu in slechts enkele gevallen of helemaal niet beschikbaar.

De computer blijft voor de Nederlandse consument het meest populaire apparaat om online mee te winkelen. Het kopen van kleding wordt het meest gedaan (85 procent). Ook make-up en verzorgingsproducten worden vaak online gekocht,

Uit het onderzoek blijkt ook dat de Nederlandse consument wantrouwiger is als het aan komt op het achterlaten van persoonlijke informatie. Slechts 22 procent van de consumenten zou persoonlijke informatie prijsgeven om een meer gepersonaliseerde shopervaring te kunnen krijgen, in tegenstelling tot 39 procent in de andere landen. Daarnaast vertrouwt in Nederland slechts 13 procent dat zijn of haar informatie veilig is bij de webwinkel waar zij bestellen (wereldwijd 33 procent).

De bevindingen van Accenture lijken in tegenspraak met recente inzichten van reclametechnologiebedrijf Criteo. Dat stelt dat Nederlanders een derde van hun aankopen doen op telefoon of tablet. Daarmee zouden ze tot de Europese koplopers behoren.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond