Deel dit artikel
-

Nederlandse 3D-projectontwikkelaars gaan samen

Lost in the Magic Forest, onderdeel van Revolver, neemt de activiteiten van 3D-bouwer The Brain Game over. De gebundelde activiteiten geven de bedrijven meer mankracht om de groeiende vraag naar, vooral, Second Life-projecten aan te kunnen. Second Life-exploitant Linden Lab ontving een open brief van gebruikers die en stabieler platform eisen.

Gisteren maakten [Lost in the] Magic Forest en The Brain Game bekend dat eerstgenoemde de activiteiten van The Brain Game overneemt. Raymond van der Kaaij, algemeen directeur van de overnemer, licht toe: "We nemen het team van 5 man over, het netwerk en de klanten. The Brain Game als bedrijf stopt met bestaan. Beiden zien we virtuele werelden als een nieuw element van aan crossmediale projecten van bedrijven. Een letterlijke kopie van een bedrijf op Second Life moedigen we vanuit die gedachte dus ook niet aan."

Designbureau The Brain Game werkte voor onder meer BNN, Funda en de EO. [Lost in the] Magic Forest bouwde Second Life-projecten voor Boer & Croon, Content Uitzendbureau, Talpa, Essent en Avro.

Beursgenoteerde bedrijven

Van der Kaaij: "We werken momenteel voor verscheidene beursgenoteerde bedrijven, onder wie 2 banken en aantal verzekeraars." Namen noemt hij niet. "We merken dat klanten een volwassener visie op het medium hebben gekregen nu de hype een beetje van Second Life af begint te gaan."

Als voorbeeld van een crossmediale aanpak geeft Van der Kaaij de Second Life-activiteiten van Essent. Het energiebedrijf had tijdens de recentste Nationale Carrièrebeurs zowel een stand in Second Life als op de beurs zelf. Bezoekers van het evenement kregen zowel thuis achter de computer als op de beursvloer zelf in Second Life een rondleiding 'door' het bedrijf (video). Dit leverde volgens de directeur daadwerkelijk potentiele nieuwe werknemers op.

Kritiek van actieve gebruikers

"Het gaat erom dat een bedrijf aantrekkelijk materiaal biedt in zijn Second Life-vestiging, een belevenis", aldus Van der Kaaij. Guido Gautier van Act Virtual somde in het reactiepaneel van een Emerce-artikel onlangs enkele voorbeelden op met: "Zorg dat er iemand op gezette tijden aanwezig is in het virtuele kantoor om mensen te woord te staan en om te vertellen over het bedrijf, verkoop iets, bied interactiviteit aan en organiseer evenementen."

Toch blijken nog steeds de fundamenten onder Second Life ook de actieve gebruikers en ontwikkelaars nog niet te kunnen bekoren. Vorige week verscheen er een open brief aan het adres van Linden Lab. Daarin riepen belanghebbenden de softwareontwikkelaar op iets te doen aan het regelmatige technische falen van Second Life. De servers zijn regelmatig instabiel, bewoners kunnen zich soms moeilijk transporteren en transacties worden met vertraging uitgevoerd. Een kleine 2.000 internetters ondertekenden de brief. Linden Lab zegt binnenkort uitvoerig te zullen reageren.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond