Deel dit artikel
-

‘Nederlandse gamebedrijven moeten multimediale formats ontwikkelen’

​Nederlandse gamebedrijven moeten net als John de Mol en andere tv-producenten formats bedenken en die uitbuiten. Dat betoogde Mir Wermuth, projectleider van Growing Games, gisteren op Cross Media Café in Hilversum.

Er zit te weinig ontwikkeling in de Nederlandse gamemarkt, die de laatste jaren nauwelijks is gegroeid. De markt versnippert doordat steeds kleinere studio’s ontstaan zonder internationale ambities. Volgens Matthijs Dierckx, uitgever van Control Magazine, zijn het echter vooral de wat grotere bedrijven die internationaal een vuist maken. De ontwikkeling is dus ‘zorgelijk’.

Opvallend is ook dat de game-industrie nog te weinig samenwerkt met de tv-wereld. De neiging is om eigen games te ontwikkelen, waarna volgens Simon Usiskin (CCO IQU.com) moeizame onderhandelingen over de rechten beginnen, bijvoorbeeld met omroepen of producenten. “Je moet dat soort formules van meet af aan gezamenlijk ontwikkelen.”

Veel aansprekende voorbeelden waren er gisteren dan ook niet. Ex Machina, een Nederlands bedrijf met internationale secondscreen- en gameprojecten voor de grote producenten, is een gunstige uitzondering.

CEO Jeroen Elfferich probeert oplossingen te ontwikkelen om de statische tv-programma’s toch een interactieve ervaring te geven. De kennisquiz ‘Weet ik veel’ van RTL wordt weliswaar opgenomen, maar bevat ook live-elementen, waardoor het publiek direct bij het programma kan worden betrokken. Elfferich ziet wel dat de tv-wereld de game-industrie begint te ontdekken. Hij wijst op Quizduell, dat op het Duitse eerste net belandde.

Een ander voorbeeld is MAD multimedia, dat crossmediale games ontwikkelt tegelijk met een tv-serie, boek en YouTube-kanaal. Michiel Sala, CEO van Little Chicken, blikte terug op het spel Raveleijn, dat alweer enkele jaren geleden samen met De Efteling is ontworpen. “Die game sloot aan op een nieuwe attractie, maar de laatste jaren zie je dat soort kruisbestuivingen helaas steeds minder.”

En toch weten Nederlandse bedrijven ook internationaal de aandacht te trekken. Sander van der Vegte, Lead Game Monk bij MediaMonks, vertelde over de game Tricky Titans die ze ter promotie van Googles Chromecast voor de internetgigant mochten ontwikkelen. En die samenwerking krijgt een vervolg. “We gaan zeker veertig games maken”, aldus Van der Vegte, die daarover niet meer wilde vertellen.

Mir Wermuth, projectleider van Growing Games, wil meer van dit soort projecten zien. “Er moet serieus worden gewerkt aan formats. Met televisie hebben we die formule heel goed onder onder de knie, met de game-industrie moet dat ook lukken. Er is talent genoeg.”

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond