Deel dit artikel
-

Nederlandse mobiele markt krimpt stevig

De Nederlandse mobiele markt profiteert nog niet van de economische opleving. De totale omzet in mobiele diensten is in 2016 uitgekomen op 4,7 miljard euro. Dat is 3,9 procent minder dan in 2015. Het is zelfs een grotere daling dan in 2015, toen de omzet ten opzichte van een jaar eerder met 3,3 procent kromp.

Volgens het Dutch Mobile Operators-rapport van Telecompaper is de krimp van het afgelopen jaar wel minder sterk dan in 2014, toen de mobiele markt te maken kreeg met een omzetdaling van 7,5 procent. Ook blijkt er kwartaal op kwartaal wel sprake van enige verbetering. Maar door de bank genomen zijn de ontwikkelingen weinig bemoedigend.

Zo kampen de vier mobiele operators met een eigen netwerk (KPN, Vodafone, T-Mobile, Tele2) nog altijd met prijsdruk als gevolg van de concurrentie op de Nederlandse markt, terwijl de omzet van buiten-de-bundel verbruik ook nog steeds daalt. Verder is er nog steeds sprake van een negatieve impact door veranderend consumentengedrag en door de op EU-niveau opgelegde verdere daling van de retail roamingtarieven.

De omzet van KPN liet de minste daling zien, vooral door verbetering van de resultaten bij de consumententak. Uitdager Tele2 deed het nog beter door als enige mobiele operator een omzetgroei te realiseren, wat leidde tot een bescheiden toename in marktaandeel.

De omzet van T-Mobile daalde procentueel het hardst, met 7,2 procent naar een marktaandeel van 21,2 procent, terwijl de omzet van Vodafone met 6,9 procent kromp.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond