Nederlandse smarthomemarkt: 1,7 miljard euro
Er staat voor 1,7 miljard euro aan slimme elektronica in de Nederlandse huishoudens. In 2018 alleen bedroeg de groei zeventig procent. Marktonderzoeker Multiscope: ‘Smart devices ontstijgen de fase van de early adoption.’
In een op de drie huishoudens stond eind 2018 een of meerdere slimme huishoudelijke apparaten. Dat houdt in: elektronica met software en een internetverbinding. Waar dat in 2017 28 procent was, is dat nu 36 procent. Bij de huidige trend zou het omslagpunt halverwege 2020 worden bereikt.
“Groei van zeventig procent is aanzienlijk”, aldus directeur John Kivit van onderzoeksbureau Multiscope. “En het betreft niet één categorie maar groei over de hele linie. De toename in bezit wordt volgens mij ook bepaald door momenten van vervangingsinvestering. Een verhuizing, defect van apparaten of noodzakelijke vernieuwing zijn impuls om de nieuwe elektronica aan te schaffen.”
Anders dan bij mobiele telefoons is er bij bovenstaande categorieën weinig sprake van standaardisatie. De ene fabrikant levert zijn apparatuur uit met softwareplatform X, de andere met Y en de volgende met Z. Het lampensysteem van Philips praat niet met dat van IKEA, bijvoorbeeld. Laatstgenoemde is overigens een belangrijke drijver voor de acceptatie van smart lighting met zijn huismerk.
Kivit: “Als je de huidige acceptatie en groei ziet, begrijp je dat er veel geld in om gaat. Het zijn de hardwarefabrikanten die de ontwikkeling bepalen en, daarom, stappen er veel partijen in.” Dat verklaart direct de afwezigheid van een overkoepelend smarthomeplatform. Fabrikanten willen geen klanten delen.
Gemak en comfort zijn daarbij de belangrijkste drijfveren. Ook kostenbesparing is net, als in de voorgaande twee jaren, een belangrijke reden. Consumenten die minder enthousiast zijn, geven aan dat hun huidige apparaten nog voldoen of dat men de toegevoegde waarde van een vervangend slim product niet ziet.
Foto: isfullofcrap (cc)
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
4 Reacties
Rob
“De ene fabrikant levert zijn apparatuur uit met softwareplatform X, de andere met Y en de volgende met Z. Het lampensysteem van Philips praat niet met dat van IKEA, bijvoorbeeld.”
Inderdaad soms lastig dat er sprake is van verschillende communicatieprotocollen. IKEA lampen kunnen echter prima gekoppeld worden aan Philips!
Daarbij is er ook een mooie ontwikkeling om apparaten met verschillende protocollen meer met elkaar te kunnen verbinden. Denk aan het Nederlandse Athom met de Homey of Olisto (wederom uit NL) met haar software.
Imke
Er zijn zeker wel overkoepelende smarthome platformen. Zelf maak ik gebruik van Homey. Hiermee kan ik alle slimme apparaten in ons huis zoals schakelaars, lampen en sensoren aan elkaar koppelen.
Kees
Dat moet je toch helemaal niet willen. Stel dat je stofzuiger een smart device geworden is. Dan moet je straks een abonnement betalen om ermee te mogen zuigen. 10 euro per maand. Voor vijf jaar en na vijf jaar stopt de dienstverlening. De stofzuiger is nog prima, maar de producent vindt dat je een nieuwe moet kopen met een duurder zuigabonnement. Automatisering en internet kunnen nuttig zijn, maar dient alleen te worden toegepast waar het zinvol is en niet ten nadele van de consument.
Robbertv
Abonnementen zijn terug te zien bij diensten. Bijvoorbeeld een Nest video deurbel waarmee je constant wilt kunnen filmen ipv alleen wanneer je hem opstart. Maw wanneer je iets extra’s wilt.
Bij een robotstofzuiger verwacht ik geen abo voor het kunnen stofzuigen ;).