Deel dit artikel
-

Nederlandstalige artiesten beginnen eigen Spotify

Nederlandse platenlabels hebben hun krachten gebundeld in een nieuwe online muziekdienst HitsNL die alleen Nederlandstalige muziek uitzendt. Voor de prijs van een biertje kunnen gebruikers vanaf vandaag onbeperkt grasduinen.

Het initiatief komt van Tom Peters, directeur van muzieklabel NRGY Music die vindt dat het streamen van Nederlandstalige muziek wat achterblijft. Een deel van de Nederlanders, mogelijk een half tot 1 miljoen mensen, luistert bij voorkeur alleen naar Nederlandstalige muziek en vinden weinig van hun gering bij Deezer of Spotify. “Die diensten hebben wel Nederlandstalige muziek”, vertelde Kees van der Hoeven van Universal Music, tijdens de presentatie in De Vorstin in Hilversum. “Maar die muziek moet concurreren met internationale artiesten.”

HitsNL biedt alleen Nederlandstalige muziek, zij het wel zo breed mogelijk.

Gebruikers betalen 3,99 euro per maand en kunnen de dienst een vier weken lang gratis uitproberen. Er is niet gekozen voor reclame ondersteuning. De initiatiefnemers menen dat de dienst pro data meer gaat opleveren voor de artiesten omdat er veel minder tracks zijn te delen dan bij Spotify.

De betrokken labels zijn onder meer Universal (Guus Meeuwis, Marc Borsato), Dino Music (André Hazes, Nick & Simon) en NRGY (Frans Bauer Rene Froger), maar alle leveranciers van Nederlandstalig repertoire doen mee.

Frans Bauer wees vanmiddag op de integratie met Twitter en Facebook. “Gebruikers kunnen veel directer met de artiesten communiceren, en wij gaan ook zeker eigen speellijsten maken en die delen.”

Nieuwe muziek wordt in de app ook onder de aandacht gebracht via de Tip van de Week.

Foto: Wikimedia (cc)

Om video’s van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Deel dit bericht

3 Reacties

Martijn

Moet je hiervoor groene vingers hebben? Of kan je ook gewoon zo naar de muziek van deze plantenlabels luisteren?

johan

Martijn.. we begrijpen niet echt wat je bedoelt..

OT: Nederlandse muziek en dan 3,99 per maand. Waarom zou je? Goed voorbeeld van totaal gebrek aan marktonderzoek. Niemand maar dan ook echt niemand heeft hier behoefte aan. Als je van NL muziek houdt, dan luister je dat gewoon op Spotify. Daarmee heb je ook nog toegang tot kwalitatief goede muziek voor de momenten dat je niet dronken Hazes mee wilt zingen (99% van de tijd idd).

Tom ik heb een gratis tip voor jou, trek de stekker er maar uit, voordat je nog meer van je zuurverdiende centjes kwijtraakt!

Thomas

Leuke vergelijking ook altijd, voor de prijs van een biertje. Helaas kopen de meeste mensen toch liever een extra biertje per maand dan het te bestenden aan een dienst waar ze niet op zitten te wachten.

Voor de prijs van een biertje kun je ieder goed doel helpen, en ook dat gebeurd in beperkte mate. Dus leuk verhaal, maar ik ben benieuwd over hoeveel maanden hier de stekker uit getrokken wordt.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond