Deel dit artikel
-

Newco Food Retail zoekt snel nieuwe investeerders

Het bedrijf achter online verssupermarkt Smaak.nl en distributeur De Versbezorger, Newco Food Retail, verkeert in financiële problemen omdat een financieringsronde op het allerlaatste moment niet doorging. Oprichter Frank van Oirschot onderhandelt met nieuwe investeerders.

Gebrek aan visie, strategie en executie kan ondernemer Van Oirschot niet worden ontzegd. Hij bouwde in vrij korte tijd een infrastructuur voor een online verssupermarkt en stond op het punt op te schalen. Een investering van ongeveer zeven miljoen euro leek in kannen en kruiken.

Aan Emerce bevestigt hij, dat die kapitaalinjectie is afgeketst. De beoogd geldschieter zag zijn eigen strategische positie veranderen toen Ahold bol.com kocht. Geruchten doen de ronde als zou het om Docdata gaan, maar dat wil de ondernemer niet bevestigen.

“De bodem van de kas is geraakt. Gelukkig heeft de markt geduld met en sympathie voor ons, dus het bedrijf blijft draaien. Dat geeft tijd om met andere investeerders te spreken.” Van Oirschot onderhandelt met vier partijen en hoopt op korte termijn perspectief op de toekomst te hebben.

Hij heeft het idee dat concurrenten van Ahold niet de bereidheid zijn te investeren in hun digitale toekomst en stuit op veel passief risicomijdend gedrag. “Dit terwijl ze zich op hetzelfde moment beseffen dat het marktaandeel van de online supermarkten de komende tien jaar naar meer dan dertig procent zal groeien en dat deze daarmee strategisch zeer belangrijk is.” Vooralsnog handelt enkel Albert Heijn naar dat idee.

Foto: Ron Dressel (cc)

Deel dit bericht

2 Reacties

Fred

Misschien wil Albert Heijn een belang nemen in deze online winkel. Zou een mooi voorbeeld zijn van het bekende kralenrijgen.

Wil

AH heeft Albert al en ze calculeren heel goed itt Newco Food Retail. Als een gebied niet rendabel is bezorgen ze er niet. Al die bezorgers (zoals voorheen MaxFoodmarket.nl) gaan aan lege (vracht)auto’s ten onder. Je moet een minimale omzet halen om rendabel te worden en daar is veel (slimme) marketing voor nodig. Maar bij echte “merknamen” als MaxFoodmarket, Smaak.nl en Versbezorger.nl kost naamsbekendheid verkrijgen een hoop reclamegeld, meer dan met een generieke korte/logische domeinnaam. Vraag maar aan Cool Blue baas die ook ooit begon met PDAshop.nl want: “het heeft HEMA een fortuin gekost om bij rookworst eerst aan HEMA te denken”

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond