Deel dit artikel
-

Niels Daalhuizen (XITE): ‘Tv gaat weer bundelen, maar dan slim’

Muziekzender XITE bouwt gestaag door aan zijn cross-over tussen lineair uitzenden en personalisatie. Een recent verschenen app voor de online mediaspelers van Apple en Amazon zet de online strategie kracht bij. En bij de kabelaars liggen grote kansen voor betaalmodellen, stelt chief product officer Niels Daalhuizen.

Bij XITEs zender en in de app kunnen gebruikers muziekvideo’s kijken, liken en skippen, kiezen uit bijna honderd themakanalen en hun eigen kanaal maken door te kiezen uit een specifiek genre, decennium of visuele stijl. Daarin is de gebruikservaring het allerbelangrijkst. “Alles moet kloppen, video’s moeten meteen spelen en je moet eenvoudig zelf muziekkanalen kunnen bouwen, want de klant is op tv gebonden aan vaak onhandige afstandsbedieningen”, stelt Daalhuizen. “En je wilt niet, zoals in veel settopboxen, daarmee onhandig hoeven scrollen.”

Dat dit niet altijd eenvoudig voor elkaar is te krijgen, weet Daalhuizen – die eerder voor een grote kabelaar werkte – als geen ander. “Het is vaak lastig om voor settopboxen te programmeren. De specificaties daarvan zijn veelal beperkt en iedere provider heeft zijn eigen box.” Daarbij mogen ze ook niet te duur zijn, aangezien aanbieders ze binnen een jaar willen terugverdienen. Na een jaar kunnen abonnees immers overstappen naar een andere provider. Mede daardoor beschikken Smart TV’s over krachtigere hardware. En zullen meer klanten de settopboxen via de tv’s ‘ontduiken’, aldus Daalhuizen. “Uiteindelijk lever je toch aan via internet.”

Abonnementen
Desondanks blijft volgens Daalhuizen de rol van de kabelaar ook in de toekomst groot. “Ze geven natuurlijk het internet door en houden daarom een enorm bereik, ook in tv.” Maar het verdienmodel van dergelijke partijen zal wijzigen en daar moeten partijen zich volgens hem op aanpassen. “Er is een maximum aan abonnementen dat mensen nemen. Heb je al Amazon Prime, HBO en Netflix, dan snij je sneller in je kabelpakket.” Dat is ingewikkeld voor content-aanbieders, want je invechten bij een kabelexploitant is duur en dus een groot risico.

Sinds eind 2018 is XITE te zien bij Comcast, de grootste kabelaar van de wereld. Om die markt te betreden is het bedrijf gestart met een premium-abonnement. Zo kan een gebruiker zonder reclames en restricties alle videoclips bekijken. “Voordeel is dat je een verdienmodel binnen jouw eigen dienst kan maken en je voor de kabelaar dus niet alleen een kostenpost bent. En dan werk je dus direct to consumer”, aldus Daalhuizen.

Zijn verwachting is dat veel mediapartijen van dit soort constructies gebruik gaan maken. “We zien in die content een paar golven. Het begon met een bundeling, daarna gingen we weer ontbundelen. Over een tijdje gaan we weer bundelen, maar dan moet het wel slimmer. Bijvoorbeeld door het aanbieden van gebruikservaringen voor sport, muziek of kindertelevisie. Partijen zonder helder profiel gaan het dan lastig krijgen. Wat niet wegneemt dat betaal-tv daarmee gaat groeien.”

Switch
Naast de aanwezigheid bij de kabelaars lanceerde XITE begin dit jaar op Apple TV en Amazone Fire. De stap naar online spelers noemt Daalhuizen logisch, want hoewel Comcast in de Verenigde Staten meer dan twintig miljoen abonnees heeft, valt dat in het niet bij het aantal gebruikers van partijen als Apple en Amazon. En zit daar ook een groot deel van de jonge doelgroep, want streamen van muziekvideo’s blijft een van de grootste onderdelen van online video.

Mediabedrijven moeten volgens Daalhuizen ook voorbereid zijn om die switch te maken. “Vanuit de kabel naar online is lastig maar niet onmogelijk. Je moet voorbereid zijn op wat er komen gaat, zowel in content als in techniek.”

* Dit artikel verscheen eerder in het meinummer van Emerce magazine (#171).

Deel dit bericht

1 Reactie

ed

The future of cable is… err… There is no future for cable. Cable companies offering tv as a 5 euro add on to internet show that cable is a dying patient on life support. My kids know youtube and popcorn time. That’s it. I worked in broadcast for 13 years and I know ND well… Only when I left I could admit it to myself. Broadcast is dead. If channels like xite want to survive they need a getout plan or they will vanish like a dodo.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond