Deel dit artikel
-

Facebook zet experiment met tijdlijn niet door

Een test van Facebook waarbij persoonlijke berichten en nieuws uit andere bronnen werden gescheiden krijgt geen gevolg.

Zeker zes landen, waaronder Slowakije en Sri Lanka, zagen de afgelopen dagen een nieuwe Facebook indeling waarbij onder meer bedrijfspagina’s en andere content in een secundaire tijdlijn werden geplaatst. De hoofdtijdlijn bevatte alleen nog berichten van vrienden, afgewisseld door advertenties.

Het resultaat was kennelijk niet wat Facebook verwacht had: de interactie ging fors omlaag, tot wel 80 procent. Dat zou rampzalige gevolgen hebben gehad voor bedrijven die klanten willen bereiken.

De resultaten van het experiment zijn niet door Facebook naar buiten gebracht, maar door de Slowaakse journalist Filip Struhárik, die eens ging informeren bij contentleveranciers. Hij voegde er wel aan toe dat er misschien niet te snel geoordeeld moet worden. Gebruikers moeten immers aan de nieuwe indeling wennen. Gesponsorde berichten kwamen overigens nog gewoon door.

Uit het experiment werd door sommigen al afgeleid dat (nog meer) moet worden betaald als je überhaupt zichtbaar wil zijn.

Maar News Feed VP Adam Mosseri van Facebook heeft inmiddels laten weten dat het experiment geen vervolg krijgt. Volgens Mosseri wil Facebook wel blijven onderzoeken hoe persoonlijke en publieke informatie beter kan worden gescheiden en het is dus niet uitgesloten dat alsnog veranderingen worden doorgevoerd, zij het minder drastisch dan in de afgelopen dagen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond