-

Waarom Facebook Instant Articles een verrijking voor je tijdlijn zijn

De naam zegt het al: met één klik kun je instant genieten van artikelen. Of het nu kort of snappy dagelijks nieuws is of een uitgebreid achtergrondartikel met veel foto en video. Met de nieuwe ‘Instant Article’ applicatie voor iOS zorgt Facebook voor mooiere, professionelere én een snellere ervaring. De gebruiker landt nu tien keer sneller op het artikel, dan dat hij/zij doorgelinkt moet worden naar een externe landingspagina. En laten we wel wezen: hoe sneller, hoe beter, toch?

Het voordeel van Instant Articles

Voor Facebook is één ding duidelijk: er wordt nu nog meer content binnen Facebook gehost dan voorheen. In plaats van dat uitgevers doorlinken naar hun eigen platform (bijvoorbeeld een nieuwswebsite), kunnen ze hun bericht nu ook plaatsen als Instant Article. Het voordeel? Prachtig ontworpen blogartikelen met extra grote afbeeldingen, de mogelijkheid er interactief op in te zoomen en autoplay video’s.

Allesomvattend: een prettigere en mooiere beleving bij het lezen van een artikel. ‘People want good stories’ en volgens Facebook zorgen de Instant Articles voor ‘good stories’. De look en feel van de artikelen kan op maat gemaakt worden en er kunnen zelfs eigen advertenties worden geplaatst tussen de alinea’s door.

Verkeer als doelstelling

Nu is waarschijnlijk je eerste gedachte: maar ik wil al het verkeer naar mijn artikel gewoon naar mijn website! Daar heeft Facebook in samenwerking met comScore iets op gedacht. Iedere klik naar een Instant Article wordt namelijk meegerekend als origineel sitebezoek, zodat je niet handmatig het aantal views hoeft op te tellen. Handig!

Kiezen voor Instant Articles

De Instant Articles worden voor nu alleen nog ingezet door een selecte groep uitgevers. Een aantal voorbeelden zijn BuzzFeed, National Geographic, The New York Times en Cosmopolitan. Als we kijken naar hoe bijvoorbeeld BuzzFeed de Instant Articles nu gebruikt dan zien we dat lang niet alle gedeelde links in de Instant Articles worden geplaatst.

De reden kan zijn omdat ze nog goed willen experimenteren met de resultaten van de verschillende postmanieren, ofwel omdat ze sommige artikelen relevanter vinden om op die manier te delen (bijv: alleen de artikelen met beelden van hoge kwaliteit).

2

Er is voor nu in ieder geval nog geen keuze gemaakt om enkel hoog kwalitatieve beelden te plaatsen in het artikel. Wat we in ieder geval zien in de artikelen van BuzzFeed is dat ze er vooral de ‘top X’ artikelen plaatsen (tien reden waarom de jaren 90…, 5 voorbeelden van…, etc.)

Je herkent de Instant Articles aan het icoontje met bliksemschicht rechtsbovenin de afbeelding. Een optie waarvan nu nog niet duidelijk is of deze toegevoegd zal worden is een soort overzicht, waarin alle Instant Articles opgeslagen zijn.

3

Het is niet duidelijk wanneer de optie aan meerdere uitgevers wordt toegekend en/of bedrijven uit andere branches ook de mogelijkheid krijgen. Eerder deze maand optimaliseerde Facebook ook al de Notes omgeving; daar kunnen personen en bedrijven wel al gebruik van maken. Ook daar zien we dat er ruimte is voor grotere afbeeldingen en een rustige cleane tekstomgeving.

laatste

Voor een duidelijke uitleg kun je ook deze video bekijken.

Deel dit bericht

2 Reacties

Thomas

Vooral die artikeltjes van Buzzfeed zijn een ware verrijking, moehaha.

Tamara

Ik hou ‘r wel van Thomas 😉

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond