Deel dit artikel
-

Nieuwe Reclamecode Online Kansspelen beperkt volume reclame

Nederland kent voortaan een officiële Reclamecode Online Kansspelen. In deze code maken de vergunde aanbieders van kansspelen (verenigd in branchevereniging VNLOK) bovenwettelijke afspraken om naast inhoudelijke beperkingen, de hoeveelheid reclame voor online kansspelen te beteugelen.

De code is tot stand gekomen in nauw overleg tussen omroepen, vergunninghouders van online kansspelen en mediapartijen en in samenwerking met de Stichting Reclame Code.

Met de code wordt de gevreesde overkill aan reclames stevig teruggedrongen, niet alleen op tv en radio, maar ook online. Zonder de maatschappelijke doelstelling in gevaar te brengen om 80 procent van de huidige spelers van de illegale naar de legale aanbieders van online kansspelen te leiden.

Iedereen kan een klacht indienen op basis van de regels in de nieuwe code. Deze wordt dan beoordeeld door de Reclame Code Commissie van de Stichting Reclame Code. Wordt de klacht toegewezen, dan past de adverteerder zijn reclame-uiting aan.

Het beschermen van kwetsbare groepen is een belangrijk onderdeel van de wet- en regelgeving voor online kansspelen. De wet bevat bijvoorbeeld al de beperking dat er geen reclame mag worden gemaakt op TV tussen 06.00 en 21.00 uur. Deze beperking wordt nu ook uitgebreid naar internet. Ook hier wordt tussen 06.00 – 21.00 uur de beperking opgelegd om geen online videoreclame uit te zenden.

Bovenop de wet voegt de reclamecode een maximum van drie tv-reclames voor risicovolle kansspelen per reclameblok toe. De lengte van de reclames wordt begrensd tot maximaal 30 seconden. Twinspots (het splitsen van één reclame in een hoofdcommercial en tag-on) mogen niet langer. Deze beperkingen gaan behalve voor de online kansspelen ook gelden voor de kansspelreclames van de vestigingen van onder andere Holland Casino, Jack’s Casino, Fair Play Casino, ZEturf verkooppunten en TOTO winkel. Reclames zijn ook niet langer toegestaan bij programma’s of zenders die meer dan 25 procent bereik hebben onder jongvolwassenen en minderjarigen.

Het wordt verder verboden om reclame voor online kansspelen te maken in de buurt van bijvoorbeeld scholen, pretparken, verslavingsinstellingen of ziekenhuizen. De code verbiedt ook dat in toon en insteek wordt ingespeeld op de belevingswereld van jongeren en jongvolwassenen; of dat de reclame inspeelt op hebberigheid, aanzet tot doorspelen of de risico’s van het kansspel bagatelliseert.

Bonussen zijn enerzijds een essentieel onderdeel van reclame om spelers aan te moedigen van illegale naar legale aanbieders over te stappen. Ten opzichte van de bestaande wet- en regelgeving voegt de reclamecode daaraan een verbod toe op het gebruik van bonussen voor jongvolwassenen van 18 tot 24 jaar. Op TV, radio en buitenreclame mogen deze bonussen ook niet gepromoot worden. De maximale hoogte van de bonussen wordt 250 euro. En de voorwaarden moeten goed leesbaar en voor iedereen in begrijpelijke taal worden weergegeven.

De Reclamecode Online Kansspelen geldt initieel tot 1 maart 2023. In oktober 2022 wordt geëvalueerd met alle betrokken partijen (omroepen, vergunninghouders van online kansspelen en mediapartijen) of de code in de praktijk aan de doelstellingen voldoet.

 

Deel dit bericht

2 Reacties

Alex

Men denkt alleen aan belasting. Ik kom werkelijk het overal tegen. Bij het tanken zie je Andy van betcity. Zit ik op nu.nl kom ik hollandcasino tegen. op Youtube fairplay casino. En als ik in de avond een keer TV kijken kom ik holland casino tegen.

Denk niet echt dat dit beter is dan het vorige beleid. Denk beter geen reclame van goksites. Wat is de meerwaarde? Of iig bannen van offline. Snap best dat ze traffic nodig hebben dus beperk het tot online.

Thomas

Hypocriete overheid.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond